Wyzima

Z Wiedźmińska Wiki
Mapa Wyzimy

Wyzima - duża metropolia, siedziba władcy oraz stolica Temerii. Miasto bogate i niezwykle istotne dla państwa. W ciągu swojej długiej historii było świadkiem wielu wydarzeń, zarówno radosnych, jak i tragicznych. Jest znakomitym miejscem dla rozwoju nauki, a poprzez obecność szlaków handlowych, również dla rozwoju handlu. Swoją siedzibę mają tu główne ośrodki armii temerskiej. Również w stolicy rozstrzygane są ważne sprawy urzędowe. Niewiele wiadomo o wyglądzie Wyzimy, jednakże dzięki pracy grafików w grze Wiedźmin miasto wygląda bardzo realistycznie. Wiemy, że znajdują się tu takie miejsca jak karczma "Stary Narakort", karczma "Pod Lisem", dwa dwory królewskie - stary (opuszczony i obrócony w ruinę po tym jak córka Addy i Foltesta, zbudziła się do życia jako strzyga) i nowy (aktualna siedziba króla Foltesta ).

Ważniejsze budynki i miejsca[edytuj | edytuj kod]

Obywatele Wyzimy[edytuj | edytuj kod]

Obecni Mieszkańcy[edytuj | edytuj kod]

Dawni Mieszkańcy[edytuj | edytuj kod]

Dotyczące opisu

  • Podróż drogą z Ellander

Minęli otaczające Wyzimę lasy, weszli na łąki i pastwiska.
Poszli dalej, wnet dotarli na groblę wiodącą wzdłuż stawów i rowów. I nagle nad wierzchołkami olch zobaczyli czerwone dachówki wierz górującego nad jeziorem wyzimskiego zamku.

Pani Jeziora, str. 220

Dotyczące lokalizacji

Rozkaz królewski i poczta dopadły go w Hagge, gdzie wypoczywał po powrocie z Tregotoru. Opuścił twierdzę nocą, galopując gościńcem wzdłuż lewego brzegu Pontaru, przekroczył granicę z Temerią przed świtem, a teraz, w południe następnego dnia, był już nad brzegiem Ismeny. Gdyby król Foltest był w Wyzimie, Aplegatt doręczyłby mu posłanie jeszcze tej nocy.

Czas pogardy, str. 7

Przebywał na południu kraju, w Mariborze, oddalonym od Wyzimy o blisko dwieście mil. (...) W okolicach Białego Mostu porzucił wiodący na zachód gościniec i pojechał lasami, w kierunku Ellander. (...). Sforsował rzekę bez trudu - od czerwca nie padało, woda w Ismenie opadła znacznie. trzymając się skraju lasu, dotarł na szlak wiodący z Wyzimy na południowy wschód, w stronę krasnoludzkich hut, kuźni i osiedli w Masywie Mahakam.(...). Przed wieczorem był już na zachodniej granicy księstwa Ellander, na rozstaju w okolicach wioski Zavada, skąd miał prostą i bezpieczną drogę do Mariboru - czterdzieści dwie mile bitym, uczęszczanym traktem.

Czas pogardy, str. 7-8

Oren stoi słabo, a ceny kamieni w Wyzimie nie są za wysokie, za blisko do krasnoludzkich kopalni w Mahakamie

Ostatnie życzenie, str.

Gry[edytuj | edytuj kod]

Wiedźmin[edytuj | edytuj kod]

Wyzima, stolica Temerii, jest największym miastem królestwa. Leży nad Jeziorem Wyzimskim, na skrzyżowaniu ważnych szlaków handlowych, w tym szlaku wodnego. Dzięki rozbudowanej sieci dróg miasto czerpie spore zyski z handlu. Z woli króla Foltesta zarządza nim grododzierżca Velerad.

Wiedźmin 2[edytuj | edytuj kod]

Leży, gdzie zbiegają się ważne szlaki handlowe, stolica Temerii położona jest malowniczo nad brzegiem jeziora Wyzimskiego w dolinie Ismena, która jest dopływem Pontaru. Miasto jest podzielone na cztery kwartały, które są domem dla tysięcy i turystów goszczących ze wszystkich zakątków świata. Pałac Królewski i ratusz są zarówno tutaj, a miasto oferuje wiele rynków, świątyń, kuźni, sklepów, banków, warsztatów, zajazdów i burdeli. Ponieważ nasza historia nie dotyczy Wyzimy bezpośrednio, zakończę mój opis tutaj i zachęcam zainteresowanych do konsultacji innych źródeł.

Wiedźmin 3: Dziki Gon[edytuj | edytuj kod]

W trzeciej odsłonie gry Wyzima jest pod okupacją Nilfgaardu. Została zmieniona na centralne dowództwo i siedzibę Emhyra var Emreisa na obszarze Królestw Północy. Pałac został urządzony na wzór bardziej odpowiadający dworowi cesarza.

Ciekawostki i inne informacje[edytuj | edytuj kod]

  • Akcja gry Wiedźmin w bardzo dużej części rozgrywała się właśnie w Wyzimie.
  • W grze Wiedźmin Wyzima staje się areną walk między Wiewiórkami, Zakonem Płonącej Rózy i Wojskiem królewskim.
  • W grze Wiedźmin nie było gospody "Stary Narakort", ale za to w Dzielnicy Handlowej znajdował się "Nowy Narakort".
  • Jest podzielona na cztery dzielnice.
  • W trakcie fabuły gry do Wyzimy nie da się przedostać bez glejtu, ze względu na panującą kwarantannę.