Vysogota z Corvo

Z Wiedźmińska Wiki
(Przekierowano z Vysogota)
Vysogota.jpg

Vysogota z Corvo - lekarz, chirurg, alchemik, badacz, historyk, filozof i etyk. Profesor Akademii Oxenfurckiej i Akademii Imperialnej w Castel Graupian. W swoich dziełach śmiało występował w obronie jednostek przeciw tyranii zarówno władz świeckich jak i duchownych. Za swoje radykalne choć postępowe poglądy prześladowany, najpierw na Północy (za ateizm), później w Nilfgaardzie (za wystąpienie przeciw tyranii i zbrodniczym wojnom oraz rzekomy metafizyczny mistycyzm i schizmę klerykalną), osiadł w Ebbing, na bagnach Pereplutu, gdzie w osamotnieniu dokonał żywota. Opiekował się Ciri po zranieniu jej przez Stefana Skellena. Zmarł po wyjeździe Ciri.

Gwint[edytuj | edytuj kod]

Inne[edytuj | edytuj kod]

Gdyby tego dnia po zapadnięciu zmroku ktoś (...) zajrzał przez szpary w okiennicach,(...) zobaczyłby starca z siwą klinowatą brodą i długimi białymi włosami, opadającymi na ramiona i plecy od granic potężnej łysiny przedłużającej pobrużdżone czoło daleko poza ciemię.

Wieża Jaskółki, str. 12

W każdym państwie spotkać można ludzi, którzy są ślepymi fanatykami idei społecznego ładu. Oddani tej idei, gotowi są dla niej na wszystko. Na zbrodnię również, albowiem cel uświęca środki i zmienia znaczenie pojęć. Oni nie mordują, oni ratują porządek. Oni nie torturują, nie szantażują: oni zabezpieczają rację stanu i walczą o ład. Zycie jednostki, jeśli jednostka narusza dogmat ustalonego porządku, nie jest dla takich ludzi warte grosza i wzruszenia ramion. Tego, że społeczeństwo, któremu służą, składa się właśnie z jednostek, ludzie tacy nie przyjmują do wiadomości. Tacy ludzie dysponują tak zwanym szerokim spojrzeniem... a spojrzenie takie to najpewniejszy sposób, by nie dostrzec innych ludzi.

Wieża Jaskółki, str. 279

Wszystko już kiedyś było, wszystko już się kiedyś wydarzyło. I wszystko już kiedyś zostało opisane.

Pani Jeziora, str. 150

Zaiste, wielkiego trzeba zadufania i wielkiego zaślepienia, by posokę lejącą się z szafotu nazywać sprawiedliwością.

Wieża Jaskółki, str.

Ciekawostki i inne informacje[edytuj | edytuj kod]