Vesemir

Z Wiedźmińska Wiki
Vesemir

Vesemir - najstarszy znany wiedźmin, prawdopodobnie starszy od Kaer Morhen. Jedyny żyjący z wiedźmińskiej starszyzny zajmującej się tworzeniem i szkoleniem wiedźminów. Mistrz miecza, nauczyciel szermierki oraz znawca wiedzy o potworach, preceptor wiedźminów Geralta i Eskela. Przekazuje Ciri swoją wiedzę na temat potworów. Dla Geralta przybrany ojciec i nauczyciel. Nosił siwą brodę. Spięty i zakłopotany w obecności Triss Merigold.

Ma słabość do Triss. Nie może oswoić się z tym, że czarodziejka nie jest już dzieckiem.

Vesemir według gry Wiedźmin jako jedyny ocalał z ataku chłopstwa i magów na Kaer Morhen, ponieważ nie został zauważony przez wściekły motłoch zajęty plądrowaniem twierdzy i dobijaniem rannych. Ta informacja jest jednak sprzeczna ze słowami Triss Merigold, która w Krwi Elfów twierdzi, że w ataku zginęli wszyscy wiedźmini, którzy przebywali w Kaer Morhen. W tym również cała starszyzna, która zabrała do grobu wszystkie tajemnice dotyczące prób, mutacji i zmian.

Tak, Vesemir był naprawdę stary. Kto wie, czy nie starszy niż Kaer Morhen. Ale szedł ku niej szybkim, energicznym i sprężystym krokiem, jego uścisk był krzepki, a dłonie mocne.
Krew elfów, str. 54

W rękę będziesz mnie całować, gdy spocznę na marach. Co pewnie nastąpi niebawem. Och, Triss, dobrze, że przyjechałaś... Kto mnie wyleczy, jeśli nie ty?
- Wyleczyć, ciebie? Z czego? Chyba ze szczeniackich gestów! Zabierz rękę z mojego tyłka, staruchu, bo ci podpalę te siwe brodzisko!

Krew elfów, str. 55

Choroba Vesemira nie mogła być niczym innym, jak pretekstem. Vesemir był wiedźminem. To, że był zarazem wiekowym dziadem, nie zmieniało faktu, że zdrowia mogło mu pozazdrościć wielu młodych.
Krew elfów, str. 58

Dane z pozostałych źródeł[edytuj | edytuj kod]

W filmie i w serialu w rolę (wyraźnie zmienioną, w stosunku do tego co można przeczytać w Sadze o wiedźminie) Vesemira wcielił się Jerzy Nowak. W polskiej wersji gry komputerowej Wiedźmin głos pod Vesemira podłożył Miłogost Reczek.

W tomiku "Coś się kończy, coś się zaczyna" jest jednym z gości zaproszonych na ślub Geralta i Yennefer.

W serialu pokazuje się niezgodność gdyż tam Vesemir jest człowiekiem, kapłanem. I miał syna.