Vesemir

Z Wiedźmińska Wiki
Vesemir
Tw3 journal vesemir.png
Module
|- Informacje
Rasa
Człowiek
Płeć
Mężczyzna
Kolor włosów
Siwy
Kolor oczu
Żółty ,Ciemny (?)
Przynależność
Wiedźmińska szkoła cechu Wilka
Profesja
Wiedźmin, Nauczyciel , Mistrz

Vesemir - Był najstarszym znanym wiedźminem, prawdopodobnie starszym od Kaer Morhen. Jedyny żyjący z wiedźmińskiej starszyzny zajmującej się tworzeniem i szkoleniem wiedźminów. Mistrz miecza, nauczyciel szermierki oraz znawca wiedzy o potworach, preceptor wiedźminów Geralta i Eskela. Przekazuje Ciri swoją wiedzę na temat potworów. Dla Geralta był przybranym ojcem i nauczycielem . Nosił siwą brodę.

Vesemir według gry Wiedźmin jako jedyny ocalał z ataku chłopstwa i magów na Kaer Morhen, ponieważ nie został zauważony przez wściekły motłoch zajęty plądrowaniem twierdzy i dobijaniem rannych. Ta informacja jest jednak sprzeczna ze słowami Triss Merigold, która w Krwi Elfów twierdzi, że w ataku zginęli wszyscy wiedźmini, którzy przebywali w Kaer Morhen. W tym również cała starszyzna, która zabrała do grobu wszystkie tajemnice dotyczące prób, mutacji i zmian.

Spięty i zakłopotany w obecności Triss Merigold. Dawny kochanek Hrabiny Mignole .

Wiedzmin 3 Dziki Gon[edytuj | edytuj kod]

 Geralt i jego preceptor przemierzają ogarnięte wojną ziemie Królestw Północy w poszukiwaniu Yennefer. Po ponad półrocznej włóczędze druhowie trafiają w okolice wsii Biały Sad, gdzie trop czarodziejki jest bardzo świeży. Na trakcie wiodącym do kontrolowanej przez Nilfgaardczyków wioski wiedźmini natrafiają na zaatakowanego przez gryfa skromnego kupca. Geraltprzepędza potwora, sam Vesemir zostaje jednak niegroźnie zraniony w ramię.

Geralt po przybyciu do wsi i przeprowadzeniu krótkiego śledztwa spotyka osobę, która zna miejsce przebywania Yennefer. Jest to Peter Saar Gwynlew - dowódca nilfgaardzkiego garnizonu. Nilfgaardczyk zawiera z wiedźminami układ - jeśli oni ubiją gryfa, to on wyda im miejsce pobytu czarodziejki.

Geralt i Vesemir po stosownych przygotowaniach dobierają się potworowi do skóry, po czym dowiadują się, że kobieta przebywa obecnie w Wyzimie. Towarzysze przed wyruszeniem w drogę wstępują do karczmy. Tam niestety wdają się w awanturę z miejscowymi, w wyniku której zabijają kilku chłopów z Białego Sadu. Opuszczając karczmę niespodziewanie natykają się na nilfgaardzkich żołnierzy i Yennefer, która oznajmia Geraltowi, że w Wyzimie cesarz Nilfgaardu ma do niego arcyważną sprawę. Vesemir postanawia wrócić do Kaer Morhen, by uniemożliwić odnalezienie twierdzy wojskom cesarskim.

Gdy Geralt przybywa wraz z Umą do Kaer Morhen Vesemir, będący w trakcie naprawy murów, wita go jako pierwszy. Następnie wraz z Geraltem, Yennefer, Eskelem i Lambertembierze udział w przeprowadzeniu na Umie Próby Traw, która odczynia z niego klątwę i zamienia z powrotem w Avallac'ha. Gdy Wiedzący wyjawia wszystko co wie o Ciri Vesemir organizuje naradę podczas której zaleca Geraltowi zebranie towarzyszy broni oraz przyprowadzenie Ciri, zaraz po jej znalezieniu do Wiedźmińskiego Siedliszcza, w którym wiedźmini stawią czoła Czerwonym Jeźdźcom.

Po zjawieniu się Geralta i Ciri w Kaer Morhen Vesemir urządza obrady, podczas których obrońcy warowni ustalają przebieg defensywy. Podczas ataku Dzikiego Gonu stary wiedźmin dowodzi obroną zamczyska i zabija kolejnych najeźdźców. Obrona zamku zostaje jednak rozbita, a Vesemir postanawia za wszelką cenę ukryć Ciri. Dziewczynę i jej mentora dopadają szybko generałowie Dzikiego Gonu. Gdy Ciri zostaje unieruchomiona przez Eredina, Vesemir bez większego trudu obezwładnia na krótki moment Imleritha, a następnie porywa się z mieczem na Króla Gonu, którego udaje mu się rozbroić i zranić. Udaje mu się też uratować Ciri przed nadchodzącym i sprawnym już Imlerithem, sam jednak zostaje przez niego zwalony z nóg i znajduje się w jego żelaznym uścisku. Gdy Ciri zgadza się poddać Eredinowi w zamian za życie Vesemira, stary wiedźmin wiedząc, że i tak umrze po zniknięciu Ciri w portalu, postanawia obudzić w dziewczynie ostatnią wolę walki i wbija swój sztylet w klatkę Imleritha. Najstarszy wiedźmin z Kaer Morhen ginie sekundę później z rąk generała Dzikiego Gonu na oczach przybranej wnuczki. Ciri widząc śmierć starego przyjaciela wpada w furię i zaczyna niekontrolowanie używać swojej Pierwotnej Mocy, powoduje tym samym ucieczkę wrogów. Destruktywna moc Ciri grozi jednak zniszczeniu Kaer Morhen i zabiciu wszystkich, którzy znajdują się w jego murach. Na szczęście w porę obudzony Avallac'h zapobiega katastrofie i zatrzymuje niszczycielski proces.

Vesemirowi zostaje odprawiony pogrzeb zgodnie z wiedźmińską tradycją - jego ciało zostaje spalone. Po pożegnaniu się z mentorem część wiedźminów opuszcza Kaer Morhen.

Wiedźmin 3: Serca z Kamienia[edytuj | edytuj kod]

W dodatku „Serca z kamienia” Vesemir zostaje wspomniany przez spotkaną na aukcji w domu Borsodych hrabinę Mignole - kolekcjonerkę wiedźmińskich przedmiotów. Staruszka wspomina jej bardzo dawny przelotny romans z Vesemirem oraz ucieczkę wiedźmina przez balkon, gdy został przyłapany z arystokratką.

W zależności czy rozmowa odbywa się przed, czy po bitwie o Kaer Morhen, Geralt może przekazać hrabiance wiadomość o śmierci Vesemira, lub poinformować mentora o spotkaniu z jego dawną znajomą.

 Dane z gry Wiedźmin 3: Dziki Gon[edytuj | edytuj kod]

Vesemir był najbardziej wiekowym członkiem Szkoły Wilka, a być może i najstarszym żyjącym wiedźminem na kontynencie.

Chociaż wiecznie narzekał na rwące kości, a wiekiem śmiało mógłby konkurować z ruinami Kaer Morhen, Vesemir nie myślał nawet o zasłużonej emeryturze. Siwowłosy, lecz wciąż krzepki, nadal trudnił się odpłatnym tępieniem potworów, o których zwyczajach wiedział prawdopodobnie więcej, niż wszyscy jego uczniowie razem wzięci.

Wspominany przez Geralta jako niegdyś surowy i wymagający nauczyciel szermierki, z biegiem lat stał się dla młodszych wiedźminów kimś pokroju przybranego ojca i mentora, służącego zawsze radą i pomocą.

Wiosną 1275 roku, gdy zaczyna się niniejsza historia, Vesemir towarzyszył Geraltowi w poszukiwaniach Yennefer podróżując razem z nim przez spustoszoną wojną Temerię.

Stary wiedźmin zwykł mawiać, że żaden z jego konfratrów nie zmarł jeszcze we własnym łóżku i jemu również pisana jest śmierć w boju. Dosięgła go ona owego pamiętnego dnia, gdy wiedziony tropem Cirilli Dziki Gon przybył do Kaer Morhen. Tam, broniąc dawnej wychowanki, którą traktował jak przybraną wnuczkę, Vesemir padł z ręki okrutnego generała Gonu, Imleritha.

Tak, Vesemir był naprawdę stary. Kto wie, czy nie starszy niż Kaer Morhen. Ale szedł ku niej szybkim, energicznym i sprężystym krokiem, jego uścisk był krzepki, a dłonie mocne.

Krew elfów, str. 54

W rękę będziesz mnie całować, gdy spocznę na marach. Co pewnie nastąpi niebawem. Och, Triss, dobrze, że przyjechałaś... Kto mnie wyleczy, jeśli nie ty?
- Wyleczyć, ciebie? Z czego? Chyba ze szczeniackich gestów! Zabierz rękę z mojego tyłka, staruchu, bo ci podpalę te siwe brodzisko!

Krew elfów, str. 55
Choroba Vesemira nie mogła być niczym innym, jak pretekstem. Vesemir był wiedźminem. To, że był zarazem wiekowym dziadem, nie zmieniało faktu, że zdrowia mogło mu pozazdrościć wielu młodych.
Krew elfów, str. 58

Dane z pozostałych źródeł[edytuj | edytuj kod]

W filmie i w serialu w rolę (wyraźnie zmienioną, w stosunku do tego co można przeczytać w Sadze o wiedźminie) Vesemira wcielił się Jerzy Nowak. W polskiej wersji gry komputerowej Wiedźmin głos pod Vesemira podłożył Miłogost Reczek.

Ciekawostki[edytuj | edytuj kod]

  • W serialu pokazuje się niezgodność gdyż tam Vesemir jest człowiekiem, kapłanem. I miał syna.
  • W tomiku "Coś się kończy, coś się zaczyna" jest jednym z gości zaproszonych na ślub Geralta i Yennefer.
  • W grze wiedzmin 3 dziki gon Vesemir zostaje zabity przez Imleritha podczas bitwy w Kaer Morhen .