Verden

Z Wiedźmińska Wiki
Królestwo Verden
Stolica Nastrog
Ustrój polityczny monarchia
Głowa państwa król Kistrin
Język urzędowy Język Wspólny
Herb Herb Verden
złoto-czarna szachownica
Flaga Flaga Verden
złoto-czarna szachownica
Królestwo Verden na Mapie Orteliusa

Verden - Królestwo północne, władane przez Kistrina. Państwo to leży przy prawym brzegu Jarugi u jej ujścia. Od wschodu graniczy z Brokilonem, od północy z Kerack, naturalną granicę na południu stanowi rzeka oddzielająca Cintrę od Verden. Herbem królestwa jest tarcza ze złoto-czarną szachownicą.

Gospodarka[edytuj | edytuj kod]

Verden, tak jak inne nadmorskie kraje żyje z rybołówstwa, połowu pereł i owoców morza, bursztynu oraz handlu (również morskiego) i rolnictwa.

Siły zbrojne[edytuj | edytuj kod]

Verden posiada silne garnizony w ich twierdzach: Nastrog, Rozrog i Bodrog

Religia[edytuj | edytuj kod]

Jak na całym Kontynencie, w Verden wyznawane są kulty: Melitele, Wiecznego Ognia, Proroka Lebiody i Kreve.

Główne miasta i warownie[edytuj | edytuj kod]

Verden, cesarska protekcja[edytuj | edytuj kod]

Prowincja Verden
Stolica Nastrog
Ustrój polityczny feudalizm, senior Nilfgaard
Głowa państwa król lennik Ervyll
Język urzędowy Język Wspólny
Waluta Floren Nilfgaardzki
(prawdopodobnie nie zdążył wejść do obiegu)
Herb
nieoficjalny
Nieoficjalny herb prowincji Verden
Propozycja herbu prowincji Verden.
Mapa Verden
Mapa Verden z wiedźmin 2
Mapa Verden (wersja z dnia 28.07.2006)

Prowincja Verden - Tuż przed wojną, były król Ervyll złożył hołd lenny cesarzowi Nilfgaardu. Właściwe dowodzenie nad Verden miała wtedy Grupa Operacyjna Verden, która dość szybko sprzeniewierzyła sobie Verdeńczyków, zabijając setki ludzi. Wywołało to powstanie (jego zwolennicy zabili króla Ervylla). Armia Nilfgaardu nękana przez wojska Cidaris i kaprów z Skellige zaplątała się w bezwładne walki, ponosząc klęskę za klęską. Pozostałości Grupy Operacyjnej Verden uciekły za Jarugę, zostawiając załogi w trzech twierdzach verdeńskich. Po wojnie Verden zmieniło się z powrotem w królestwo pod wodzą Kistrina, syna poprzedniego króla.

- Naszą wschodnią granicę, to znaczy wylot Doliny Pontaru, Nilfgaardczycy osiągną za kilka dni - ciągnął Fol­test, nadal bardzo cicho. - Hagge, ostatnia forteca Aedirn, nie utrzyma się długo, a Hagge to już nasza wschodnia granica. A na naszej granicy południowej... stała się rzecz bardzo zła. Król Ervyll z Verden złożył hołd lenny impe­ratorowi Emhyrowi. Poddał i otworzył twierdze u ujścia Jarugi. W Nastrogu, Rozrogu i Bodrogu, które miały strzec naszego skrzydła, stoją już nilfgaardzkie załogi.

Czas pogardy, str. 217

Ervyll zachował tytuł królewski, ale jego suzerenem jest Emhyr. Verden jest więc jeszcze formalnie królestwem, ale w praktyce już nilfgaardzką prowincją. Czy rozumiecie, co to oznacza? Sytuacja się odwróciła. Verdeńskie twierdze i ujście Jarugi są w rękach Nilfgaardu.

Czas pogardy, str. 219

- Konni to regularna jazda z Verden - powiedziała Milva, do tej pory ponura i podejrzanie małomówna. - Wyszyte szachownice mają na jakach.

Chrzest ognia, str. 62

- Atak (...) wyszedł od Drieschot, zaczął się o świtaniu siódmego dnia po Lammas. Razem z Nilfgaardem szło sprzymierzone verdeńskie wojsko, bo Verden jak wiecie, to teraz cesarska protekcja.

Chrzest ognia, str. 82

Ciekawostki[edytuj | edytuj kod]

  • "Verden" w języku norweskim oznacza "świat".

pl:Verden