Velen (święto)

Z Wiedźmińska Wiki

Velen – w kalendarzu elfów równonoc jesienna, przypada zazwyczaj na 23 września. Rozpoczyna ósmy, ostatni savaed roku. Święto, w czasie którego ludzie organizują uroczystą wieczerzę zastawiając stół jak największą ilością płodów ze zbiorów danego roku, po wieczerzy zaś dziękują za urodzaj bogini Melitele. Podróżni celebrują noc Velen popijając okowitę, śpiewając i odpalając fajerwerki.

Tego roku ludzie jak zwykle uczcili jesienne Ekwinokcjum uroczystą rodzinną wieczerzą, podczas której na stole znaleźć się musiało jak najwięcej płodów z tegorocznych zbiorów, choćby po odrobinie każdego. Tak kazał zwyczaj. Spożywszy wieczerzę i podziękowawszy bogini Melitele za urodzaj, ludzie udali się na spoczynek.

Wieża Jaskółki, str.

Od strony lasu, pod którym obozowała karawana kupiecka i grupa innych podróżnych, dobiegały podniesione głosy, okrzyki i śpiewy. (...)

Od strony obozującej kupieckiej karawany rozległ się głośny i przeciągły trzask. Na czarnym niebie gwiaździście eksplodował czerwono — złoty szmermeł, race wystrzeliły rojem złotych pszczół, opadły kolorowym deszczem.

Wieża Jaskółki, str.
— Przestaliśmy liczyć daty, dlatego nawet nie zauważyliśmy, że mamy już dwudziesty piąty września. Dwa dni temu była noc Zrównania. Ekwinokcjum. (...) Odebraliście sygnał, wtedy, tej paskudnej nocy, gdy obozujący obok nas kupcy dodawali sobie animuszu okowitą, śpiewem i fajerwerkami.
Wieża Jaskółki, str.

Na poniższej ilustracji Velen zostało oznaczone punktem po prawej stronie koła.

Kalendarz Elfów www.sapkowski.pl