Rzeź Cintry

Z Wiedźmińska Wiki
Icon disambig.svg Ten artykuł dotyczy the event description. Informacje o książka w grze Wiedźmin 3 znajdziesz tutaj: Rzeź Cintry (książka).

Bitwa o Cintrę - zwana przez Nordlingów Rzezią Cintry ze względu na jej straszne okrucieństwo - to jedna z końcowych bitew I Wojny Nilfgaardu z Nordlingami.

Przebieg[edytuj | edytuj kod]

Wojska Nilfgaardzkie przedostały się do miasta w następostwie bitwy w Marnadalu. Królowa zebrała wówczas całe ocalałe wojsko i wielmożów i wycofała się do miasta. Podczas odwrotu Calanthe została ciężko ranna i przewieziono ją do miasta. Nie było nawet oblężenia, bo Cintry nie miał kto bronić. Królowa zabarykadowała się razem z wielmożami i resztką niedobitków w zamku.

Nilfgaardzcy czarownicy w mig rozprawili się z bramą i wojska wtargnęły do środka. Tylko magicznie zabezpieczony stołp był w stanie się bronić, choć wszyscy wiedzieli, że i on długo nie wytrzyma. Po czterech dniach oporu Nilfgaardzkie wojska wdarły się jednak do środka. Cintryjskie kobiety zabijały własne dzieci, je z kolei zabijali mężczyźni, popełniając po tym samobójstwa. Calanthe prosiła, żeby ktoś ją dobił, ale nikt nie miał na to odwagi, więc zrzuciła się głową w dół z zamkowej wieży.

Mówiono później, że cintryjska księżniczka Ciri zginęła z ręki babki, ale tak naprawdę udało jej się uciec z pomocą nilfgaardczyka Cahira aep Ceallacha. Miasto doszczętnie spłonęło.

Po bitwie[edytuj | edytuj kod]

Bezpośrednim następstwem tej bitwy była II Bitwa pod Sodden, której prawdopodobnie by nie wygrano, gdyby nie Rzeź.

- Nilfgaardczycy weszli tam przez przełęcze - zaczął po chwili milczenia. - Były ich tysiące. Otoczyli wojska Cintry w dolinie Marnadal. Doszło do bitwy, trwającej cały dzień, od świtu do zmierzchu. Ci z Cintry stawali dzielnie, ale zdziesiątkowano ich. Król poległ, a wówczas ich królowa...
- Calanthe.
- Tak. Nie dopuściła do popłochu, nie pozwoliła, by poszli w rozsypkę, zebrała wokół siebie i sztandaru kogo tylko zdołała, przebili się przez pierścień, wycofali za rzekę, w stronę miasta. Kto zdołał.
- A Calanthe?
- Z garstką rycerzy broniła przeprawy, osłaniała odwrót. Mówiono, że biła się jak mężczyzna, rzucała jak szalona w największy wir. Skłuto ją pikami, gdy szarżowała na nilfgaarddzką piechotę. Ciężko ranną wywieziono do miasta. (...) Miasto w zasadzie nie broniło się, nie było oblężenia, nie było już komu stanąć na murach. Resztka rycerzy z rodzinami, wielmoże i królowa... Zabarykadowali się w zamku. Nilfgaardczycy zdobyli zamek z marszu, ich czarownicy rozwalili w pył bramę i część murów. Bronił się tylko stołb, widocznie czarodziejsko zabezpieczony, bo opierał się nilfgaardzkiej magu. Pomimo tego, po czterech dniach Nilfgaardczycy wdarli się do środka. Nie zastali nikogo żywego. Nikogo. Kobiety zabiły dzieci, mężczyźni zabili kobiety i rzucili się na miecze albo... Co ci jest, Geralt?
- Mów, Jaskier.
- Albo... jak Calanthe... Głową w dół, z blanków, z samego szczytu. Mówią, że prosiła, by ją... Nikt nie chciał. Dopełzła więc do blanków i... Głową w dół. Podobno okropne rzeczy robiono z jej ciałem. Nie chcę o tym... Co ci jest?
- Nic. Jaskier... W Cintrze była... Dziewczynka. Wnuczka Calanthe, coś około dziesięciu, jedenastu lat. Nazywała się Ciri. Słyszałeś coś o niej?
- Nie. Ale w mieście i zamku doszło do straszliwej rzezi i prawie nikt nie uszedł z życiem. A z tych, co bronili stołbu, nie ocalał nikt, mówiłem ci. A większość kobiet i dzieci znaczniejszych rodów była właśnie tam.

Miecz przeznaczenia, str. ??

Mnie potrzebna jest tylko jedna mała informacja: co się naprawdę stało z Cirillą, księżniczką Cintry? Mnóstwo osób twierdzi, że Cirilla zginęła podczas zdobywania miasta, są nawet naoczni świadkowie togo wydarzenia. Z waszej ballady wynikałoby zaś, że dziecko przeżyło. Naprawdę ciekawi mnie, czy to wasza wyobraźnia, czy też rzeczywisty fakt? Prawda czy fałsz?

Krew elfów, str. ??

- Nie w nożu rzecz. Wypytując mnie, użył określeń "bitwa o Cintrę", "zdobywanie miasta", czy coś w tym duchu. Nigdy nie słyszałem, by ktoś tak nazywał te wydarzenia. Dla nas to zawsze była rzeź. Rzeź Cintry. Nikt nie mówi inaczej.

Krew elfów, str. ??