Gamepedia was upgraded to MediaWiki version 1.31 on Wednesday November 14th. To learn more about the upgrade and its effects click here.

Riannon

Z Wiedźmińska Wiki

Riannon - córka legendarnej Lary Dorren, prapraprababka Ciri. Po tragicznej śmierci matki adoptowana przez piękną królowąCerro, tym została królewną Redanii. Na męża wybrała Goidemara, króla Temerii. W czasie rebelii Falki została pojmana i uwięziona przez rebeliantów na zamku Houtborg. Tam też urodziła bliźnięta, Fionę i Amaveta do których zostało podrzucone dziecko Falki, Adela. Po upadku rebelii Goidemar chciał pozbyć się bękarta, nikt jednak, włącznie z samą Riannon, która podczas uwięzienia postradała zmysły, nie wiedział, które z dzieci jest dzieckiem Falki, a wezwani czarodzieje, chcąc zapobiec skandalowi i egzekucji dwuletniego dziecka, udali niewiedzę. Po pewnym czasie gniew króla osłabł i uznał całą trójkę. Riannon umarła w wieku 38 lat, załamana śmiercią Adeli i Amaveta.

Pogłoski o klątwie Lary nie cichły, przypomniano sobie o nich nawet po siedemnastu latach, gdy przygarnięta przez Cerro dziewczynka, nazwana Riannon, wyrosła na pannę o urodzie zaćmiewającej nawet legendarną urodę matki.
Chrzest ognia, str. 256

Informacje z opisu rodowodu Cirilli[edytuj | edytuj kod]

Notkę o Riannon napisał Andrzej Sapkowski w opisie rodowodu Ciri na swojej dawnej oficjalnej stronie.

RIANNON była córką CREGENNANA Z LOD i LARY DORREN AEP SHIADHAL, była zatem półelfką - jak dowodzą źródła, z wybitną przewagą genów elfich. Była tak podobna do matki, LARY DORREN, że myliły się nawet elfy. Dało to asumpt do powstania legendy o "zmartwychwstaniu" LARY.

RIANNON, jak wiadomo, cudem przeżyła poród i cudem uniknęła losu matki, która po porodzie wykrwawiła się i zamarzła. Została uratowana i przygarnięta przez CERRO, królową Redanii. Podobno król Redanii VRIDANK trochę bał się "metyski", ale CERRO sama była półelfką, nie miała (jeszcze) własnych dzieci i do tego czuła się pośrednio odpowiedzialna za śmierć LARY DORREN. RIANNON została więc nie tylko przygarnięta, ale z pełnym ceremoniałem i oficjalnie przysposobiona - miała więc wszelkie prawa, tytuły i przywileje redańskiej księżniczki krwi.

Uroda i wdzięk RIANNON całkowicie przesłaniały fakt, że była owocem dziwacznego związku. Nie bez znaczenia było też, że nosiła tytuł i posag księżniczki krwi tak potężnego królestwa, jak Redania. Konkurenci do jej ręki pchali się drzwiami i oknami. Ponieważ VRIDANK i CERRO mieli już własnych synów i sukcesja tronu Redanii była zapewniona, RIANNON dano wolny wybór. "Metyska" udowodniła, że jest nie tylko piękna, ale i mądra - wybrała GOIDEMARA, królewicza temerskiego ze stuprocentowymi szansami na tron tego dużego i ważnego kraju.

Małżeństwo z GOIDEMAREM zaowocowało tzw. "trojaczkami z Houtborga" (vide "Chrzest ognia", rozdz.6) - czyli trojgiem dzieci: AMAVETEM, FIONź i ADELź. Jak już dziś wiadomo, faktycznymi dziećmi RIANNON i GOIDEMARA były bliźnięta AMAVET i FIONA, ADELA zaś była podrzuconym dzieckiem Falki Krwawej.

RIANNON wychowywała jednak całą trójkę - przez co dziwacznie zaplotły się losy: CERRO, przybrana matka RIANNON, wypędziła na mróz i zgubiła LARĘ DOREN, prawdziwą matkę RIANNON. Falka Krwawa zgubiła CERRO, wypełniając klątwę LARY. RIANNON, córka LARY, przygarnęła i jak własną wychowała córkę Falki, tym samym neutralizując klątwę.

RIANNON umarła młodo, w chwili śmierci miała zaledwie 35 lat. Kroniki piszą, że zmarła "ze zgryzoty, strapienia i smutku wielkiego" - przybita jednoczesną niemal śmiercią dwojga dzieci: AMAVETA i ADELI. Pochowana jest w królewskiej krypcie monarchów temerskich w Wyzimie. W tej właśnie krypcie - ciekawostka - wiedźmin walczył ze strzygą w noweli "Wiedźmin".

RIANNON była jedną z piękniejszych kobiet swoich czasów, toteż zachowały się dane:

  • Włosy: złotoblond
  • Oczy: zielone
  • Wzrost (w calach): 5 stóp 9 cali
  • Wymiary (w calach) biust-talia-biodra: 34 x 23 x 34

Odnośniki zewnętrzne[edytuj | edytuj kod]

Władcy Redanii historyczny herb Redanii

aktualny herb Redanii

SambukAbrad Stary DąbRadowid I WielkiDambor CzarnyVestibor PysznyRadowid II ŻeglarzRadowid III ŚmiałyVizimir I StaryVridank ElfRadowid IV ŁysyHeribert KłótnikVizimir II SprawiedliwyRadowid V Srogi
Królowe
Maria Pulcheria z TemeriiCaitlyn z KaedwenCirra z CintryViviana z LyriiCerroFiametta z CidarisDiana de Saint-VilliersHedwig z MalleoreAdda Biała
Inni członkowie dynastii redańskiej
FalkaRiannonDalimiraMillegarda z Redanii
Władcy Temerii historyczny herb władców Temerii historyczny herb następców tronu Temerii

poprzedni herb Temerii aktualny herb Temerii

DezmodGeddesGardicGoidemarCedricGriffinBienvenu La LouveMedellFoltest
Królowe i książęta-małżonkowie
VinifridaVulpia z BruggeRiannonAdda z CidarisBerengaria ThyssenClarissa z ToussaintRagbard z EllanderHugo z RiviiSancia z Sodden
Inni członkowie dynastii temerskiej
Maria PulcheriaLeticia CharbonneauAmavetFionaAdda TemerskaAdda BiałaBussy La ValetteAnais La Valette