We have begun migration of most wikis to our new host, Amazon Web Services. All but the top 100 wikis are in read-only mode until the migration is complete. Estimated completion: TBD -- Update: Fri 10/20 11pm UTC - We have encountered some unexpected issues. Our staff is working around the clock to complete this process as quickly as possible. Thank you for your patience.

Redania

Z Wiedźmińska Wiki
Królestwo Redanii
Stolica Tretogor
Ustrój polityczny monarchia
Głowa państwa Radowid V Srogi
Jednostka monetarna Korona Novigradzka
Język urzędowy Język Wspólny
Herb
Historyczny herb Redanii
herb historyczny
godłem od niepamiętnych czasów jest orzeł srebrny w polu czerwonym
Herb Królestwa Redanii
herb Królestwa Redanii
orzeł ukoronowany dzierży berło złote, na piersi zasię nosi tarczę małą, czarną, z krzyżem złotym
Chorągiew królewska Chorągiew królewska Redanii
Królestwo Redanii

Redania - Jedno z królestw krain Północnych, leży pomiędzy rzekami Buina i Pontar. Sąsiaduje z Kovirem, Caingorn, Kaedwen, Aedirn i Temerią. Na terenie Redanii leży Wolne Miasto Novigrad i najsłynniejszy uniwersytet w Oxenfurcie. Stolicą Redanii jest Tretogor.

Znani obywatele[edytuj | edytuj kod]

Królowie, władcy Redanii:

Inni:
Redania na mapie Orteliusa

Główne miasta i warownie[edytuj | edytuj kod]

Krainy[edytuj | edytuj kod]

Siły Zbrojne[edytuj | edytuj kod]

Rycerz w barwach Redanii

Na początku 2 Wojny Północnej Redania mogła wystawić 35 tys. wojska(z czego 4 tys. to pancerna jazda). Jednak po zaciągnięciu pożyczki od króla Poviss i Koviru, Redania była gotowa zwerbować 49 tys. żołnierza w tym 35 tys. piechoty i 14 tys. ciężkiej pancernej jazdy.Dzięki Radowidowi V liczba wojsk Redani z całą pewnością znacznie się zwiększyła.

Gospodarka[edytuj | edytuj kod]

Niewiadomo na czym opiera się gospodarka Redani wiadomo jednak że jest ona poważnie zagrożona,do kraju napływają tanie towary z Nilfgaardu i innych krajów, które stanowią poważną konkurencję dla miejscowych rzemieślników. Redania posiada bardzo mało manufaktur.

Religia[edytuj | edytuj kod]

Na temat religi w Redani wiadomo niewiele. Prawdopodobnie dominuje tu kult Wiecznego Ognia.

Nauka i kultura[edytuj | edytuj kod]

Uniwersytet Oxenfurcki jest centrum Redańskiej nauki i kultury.Redania wydała na świat wielu najsłynniejszych naukowców,lekarzy,pisarzy,artystów i wielu innych inteligentów .Wszcy oni zaczynali właśnie w Oxenfurcie (np.Jaskier i Shani) dzięki czemu uniwersytet jak i Redania są dziś tak słynne.

Redania w Wiedźmin 2: Zabójcy Królów[edytuj | edytuj kod]

Mapa Redanii

Władcą Redani jest Radowid V Srogi władający swym krajem wraz z małżonką Addą Białą (jeżeli Geralt jej nie zabił wcześniej). Radowid wznosi w Redani potężne twierdze i tworzy silną armie. Próbuje bezskutecznie przejąć władzę w Temeri po śmierci Foltesta.W zależności od naszych decyzji Temeria może stać się krajem pod władzą Radowida bądź dalej będzie niepodległym krajem.

Granica pomiędzy Redanią a Temerią przebiega środkiem nurtu Pontaru.
Krew elfów, str. 169

Vizimir wymógł na Novigradzie wprowadzenie prawa składu. Foltest z Temerii odpowiedział retorsyjnym, bezwzględnym prawem składu w Wyzimie i Gors Velen. Mocno ugodził tym redańskich kupców, więc Vizimir zaostrzył cła na temerskie wyroby. Chroni redańską gospodarkę. Temeria zalewana jest tanimi towarami pochodzącymi z nilfgaardzkich manufaktur. Dlatego celnicy są tacy gorliwi. Gdyby nilfgaardzkie towary w nadmiarze przedostały się przez granicę, gospodarka Redanii mogłaby runąć. Redania prawie nie ma manufaktur, a rzemieślnicy nie wytrzymaliby konkurencji.
Krew elfów, str. 169

Ambasador wiedział, że Dijkstra przesadza, ale wcale nie tak bardzo. Królewicz Radowid był małoletni, królowa Hedwig przybita tragiczną śmiercią męża, arystokracja zastraszona, ogłupiała, skłócona i podzielona na frakcje. W Redanii faktycznie rządy sprawował Dijkstra. Dijkstra bez trudu uzyskałby każdą godność, jaką by tylko zechciał. Ale Dijkstra żadnej nie chciał.
Chrzest ognia, str. 28

Już sto dwadzieścia lat Kovir i Poviss są dla Redanii zagranicą. A przecież nie zawsze były. Krainy położone na północy, nad Zatoką Praksedy, Redania z dawien dawna traktowała jak swe własne lenno.
Wieża Jaskółki, str. 267

Tretogor stolicą Redanii od czasów Radowida I Wielkiego
Wieża Jaskółki, str. 267

po zasztyletowaniu Vizimira Redania nie ma króla
Czas pogardy, str. 179

Ciekawostki[edytuj | edytuj kod]

  • Redan - forma fortyfikacji.
  • Herb Redanii bardzo przypomina godło Polski, podobieństwo Redanii do Polski widać jeszcze w kilku nazwach i imionach Redańczyków (szczególnie królów). Samo Łukomorze być może metaforą Pomorza, a połączenie Redanii i Jamurlaku do unii Polski z Litwą.
  • Redania jest jednym z największych,najbogatszych i najpotężniejszych królestw północy.
  • Pochodzi stąd wielu sławnych ludzi m.in. Filippa Eilhart, Sigismund Dijkstra oraz Milan Raupenneck.
  • Redania posiada jeden z najlepszych wywiadów na świecie.