Pół wieku poezji

Z Wiedźmińska Wiki
Substances Graveir bone.png Wymagana rozbudowa

"Pół wieku poezji" autor: Jaskier, memuary poety. Z początku nazwa brzmiała "Pięćdziesiąt lat poezji", do jej zmiany barda przekonał Regis.

Jaskier zaczął pisać pierwotną wersję w drodze na południe, gdy podróżował z Drużyną Wiedźmina. Swoje zapiski przechowywał w tubusie. Jaskier zatrzymał się w Toussaint, w przeciwieństwie do reszty kompanii.

Tam zapiski też zostały, gdy to autor musiał pospiesznie wyjeżdżać z księstwa. Prawdopodobnie zostały wyrzucone. Autor więc postanowił, że zacznie pisać swoje "Pół wieku Poezji" od początku.

Późniejsza wersja "Pół wieku Poezji" została wydana, na co wskazuje fragment z Pani Jeziora, w którym Condwiramurs Tilly oznajmia Nimue, że przeczytała wszystkie dzieła dotyczące historii Geralta, wymieniając w tym powyższe dzieło.

Fragment:

Mówić, że ją znałem, byłoby przesadą. Myślę, że oprócz wiedźmina i czarodziejki nikt jej naprawdę nie znał. Gdy po raz pierwszy ją zobaczyłem, wcale nie zrobiła na mnie wielkiego wrażenia, nawet pomimo dość niesamowitych okoliczności, jakie temu towarzyszyły. Znałem takich, którzy twierdzili, że od razu, od pierwszego spotkania czuli powiew śmierci, kroczącej za tą dziewczyną. Mnie jednak wydała się zupełnie zwyczajna, a wiedziałem wszak, że zwyczajną nie była - dlatego usilnie starałem się wypatrzeć, odkryć, poczuć w niej niezwykłość. Ale niczego nie dostrzegłem i niczego nie wyczułem. Niczego, co mogłoby być sygnałem, przeczuciem czy zapowiedzią późniejszych, tragicznych wydarzeń. Tych, których była przyczyną. I tych, które sama spowodowała.

Czas pogardy, str. 50

O miłości wiemy niewiele. Z miłością jest jak z gruszką. Gruszka jest słodka i ma kształt. Spróbujcie zdefiniować kształt gruszki.

Czas pogardy, str. 105

Poznałem w życiu wielu wojskowych. Znałem marszałków, generałów, wojewodów i hetmanów, triumfatorów licznych kampanii i bitew. Przysłuchiwałem się ich opowieściom i wspomnieniom. Widywałem ich schylonych nad mapami, rysujących na nich różnokolorowe kreski, robiących plany, obmyślających strategie. W tej papierowej wojnie wszystko grało, wszystko było jasne i wszystko funkcjonowało we wzorowym porządku. Tak być musi, wyjaśniali wojskowi. Armia to przede wszystkim porządek i ład. Wojsko nie może istnieć bez porządku i ładu.
Tym dziwniejsze jest, że prawdziwa wojna - a kilka prawdziwych wojen widziałem - pod względem porządku i ładu do złudzenia przypomina ogarnięty pożarem burdel.

Chrzest ognia, str. 49

Ciekawostki i inne informacje[edytuj | edytuj kod]

  • Rękopisy zostały odnalezione długo po śmierci Jaskra, przez profesora Schliemanna w czasach w których "nie lubiano" magii. Tubę z rękopisem wykradło trzech jegomościów, którzy uznali, zgodnie z ówczesnym przekonaniem, że zapisane znaczy magia, zostały spalone w ognisku odkrywców, bo jeszcze jakieś dziecko mogłoby się nadziać. (Dane z "Wieży Jaskółki")
  • Profesor Schliemann, który odnalazł rękopis jest prawdopodobnie wzorowany na Heinrichu Schliemannie, odkrywcy Troi.