Noc noży i pochodni

Z Wiedźmińska Wiki

Noc noży i pochodni - Jest to faktyczny przewrót w Kovirze, który, jak nazwa wskazuje dział się w jedną noc.

Geneza[edytuj | edytuj kod]

W wyniku krwawych walk o władzę w Kovirze, nastąpiła najpierw Secesja Poviss, gdzie zaczął rządzić samozwańczy król Rhyd. Usamodzielniła się i wywalczyła niezawisłość Marchia Wschodnia, która z czasem zmieniła się w Ligę Niedamira. Ale najgorsze miało dopiero nadejść - doszło do rewolty, w wyniku której sprytny markgraf Idi strącił Baldwina z tronu i Thyssenidzi po raz pierwszy w historii rodu musieli salwować się ucieczką. Nie wszyscy zdołali, klan mocno się przerzedził. W czasie ucieczki zmarł niespodziewanie król Baldwin, prawdopodobnie na wylew krwi do mózgu.

Młody książę Esterad spędził całą swoją młodość w Talgarze.

Organizacja[edytuj | edytuj kod]

Esterad Thyssen nie marnotrawił jednak czasu. Zawierał sojusze, pakty, umowy, zbierał stronników, gromadził siły i planował. Mając wystarczające siły, zdecydował się na atak. Musiał to być jednak atak zdecydowany i szybki.

"Noc"[edytuj | edytuj kod]

Nie ma dokładnego opisu nocy, jednakże stronnicy Esterada rozsiani byli po całym kraju, również na dworach królewskich. Został zabity król Rhyd i markgraf Idi wraz ze swoimi, całymi rodzinami. Z pewnością zostali zabici stronnicy niedoszłych władców. Esterad Thyssen nie spodziewał się więc kontrataku i nie doczekał. Jak później mówiono, upadłą, pobrudzoną krwią koronę Koviru włożono - nie wycierając - na głowę Esterada.

Może to być nawiązanie autora do autentycznych wydarzeń z dnia 29 czerwca 1934 w Niemczech - Nocy długich noży (niem. Nacht der langen Messer).

Skutki[edytuj | edytuj kod]

  • Strącenie z tronu Rhyda i Idiego.
  • Całkowity powrót Thyssenidów na tron Poviss i Koviru.
  • Wywołane przewrotami zakłócenie stabilności państwa.
  • Utracenie na zawsze Marchii Wschodniej, nie biorąc jej pod uwagę podczas przewrotu.
  • Utwierdzenie władzy Thyssenidów nad Kovirem i Poviss.