Myszowór

Z Wiedźmińska Wiki
Myszowór w serialu (Aleksander Bednarz)

Myszowór - druid, doradca i przyjaciel króla Skellige, Brana. Krzepki, krępy, potężny, o czarnych oczach i płowej, miotłowatej brodzie. Zwykle ubrany w kubrak z foczej skóry, przepasany szarfą z kraciastej wełny. Znajomość wiedzy magicznej na wysokim poziomie, jako jedna z dwóch przedstawionych w siedmioksięgu postaci posługuje się różdżką. Bliski przyjaciel znanego ze swej odwagi i honoru wojownika Eista Tuirseacha, odegrał dość znaczącą rolę w wydarzeniach na dworze cintryjskim, w wyniku których wyspy Skellige i Cintra związane zostały małżeństwem pomiędzy królową Calanthe, a Eistem Tuirseachem.

Jego pomoc okazała się niezwykle przydatna podczas tłumienia mocy wywołanych przez zrozpaczoną królewnę, Pavettę, która w wyniku nieszczęśliwego splotu wydarzeń straciła cnotę, a w dłuższej perspektywie, podczas uczty mogła również utracić ukochanego. Wściekłość i rozpacz tej cichej zazwyczaj dziewczyny spowodowały ujawnienie się zdolności magicznych o dużej mocy, ale bez możliwości ich przetwarzania i ukierunkowania. Druid stłumił, przy pomocy Geralta "bijące źródło" magicznej energii. Pomógł także w zdjęciu klątwy z Emhyra var Emreisa skrywającego się pod imieniem Jeża z Erenwaldu, znanego także jako Duny. Myszowór jako człowiek jest mistykiem wierzącym w siły przeznaczenia, ale także zręcznym dyplomatą i politycznym graczem, wysoce możliwe, że znany był mu znacznie szerszy obraz intrygi rozgrywającej się na jego oczach. Po wydarzeniach opisanych w opowiadaniu "Kwestia ceny" przebywał przy cintryjskim dworze jako nadworny mag i nauczyciel Pavetty, człowiek od specjalnych poruczeń królowej Calanthe.

- Kogóż jeszcze przywiodłeś, Eist? Krępy, krzepki mężczyzna z miotłowatą brodą i dryblas z kobzą na plecach przyklękli obok Cracha an Craite.
- Oto waleczny druid Myszowór, który, jak ja, jest przyjacielem i doradcą króla Brana. A to Draig Bon-Dhu, nasz sławny skald. Trzydziestu żeglarzy ze Skellige czeka zaś na podwórcu, płonąc nadzieją, że piękna Calanthe z Cintry ukaże się im choć w oknie.

Ostatnie życzenie, str.

Dane z innych źródeł[edytuj | edytuj kod]

Komiks[edytuj | edytuj kod]

Myszowór jako chłopiec

Według komiksu Wiedźmin, Myszowór był synem wiedźmy Manissy, służącej Fregenalowi i zabitej w samoobronie przez Korina. Jego ojciec odszedł od Manissy gdy chłopiec był mały. Nie wiedząc o tym, że Korin zabił w samoobronie jego matkę, Myszowór (jako młody chłopiec) zaprzyjaźnił się z wojownikiem oraz z druidką Visenną, przez którą został przygarnięty i zabrany do druidzkiego kręgu w Mayenie (Droga bez powrotu).

Myszowór jako młody druid

Choć przez spiski czarodziejów i króla mayeński krąg został zniszczony, wraz z dwoma starszymi druidami Myszowór zaproszony został przez króla na turniej wiedźminów na specjalnie przygotowanej do tego celu arenie. Gdy turniej przerodził się jednak w masakrę wiedźminów ze szkoły Wilka, Myszowór pomógł w ucieczce Geraltowi, swojemu druhowi z dzieciństwa (Zdrada).

Myszowór, mimo argumentacji Eltibalda i Stregobora sprzeciwiał się uznaniu dzieci urodzonych w "roku Czarnego Słońca" za potwory podczas wspólnej narady druida z grupą czarodziejów (Mniejsze zło).

Choć Myszowór pojawia się w trzech z sześciu komiksów Macieja Parowskiego i Bogusława Polcha, żaden z nich nie jest oparty na żadnym z opowiadań Sapkowskiego, w których druid rzeczywiście się pojawia.

Film i serial[edytuj | edytuj kod]

W filmie i serialu w rolę Myszowora wcielił się Aleksander Bednarz. Wystąpił w odcinku zatytułowanym Calanthe.

Gra[edytuj | edytuj kod]

W grze zostaje jedynie wspomniany przez Hierfofanta , który mówi że Geralt znał się z Myszoworem przed swoją amnezją.