Monstrum, albo wiedźmina opisanie

Z Wiedźmińska Wiki

"Monstrum, albo wiedźmina opisanie" autor: Anonim - publikacja bezimiennego kapłana, której wydanie i szeroki kolportaż były przyczyną zniszczenia Kaer Morhen i śmierci wielu wiedźminów. Autor najprawdopodobniej bał się lub nienawidził wiedźminów.

Fragment:

Zaprawdę, nie masz nic wstrętniejszego ponad monstra owe, naturze przeciwne, wiedźminami zwane, bo są to płody plugawego czarostwa i diabelstwa. Są to łotry bez cnoty, sumienia i skrupułu, istne stwory piekielne, do zabijania jedynie zdatne. Nie masz dla takich jak oni między ludźmi poczciwymi miejsca. A owo Kaer Morhen, gdzie ci bezecni się gnieżdżą, gdzie ohydnych swych praktyk dokonują, starte być musi z powierzchni ziemi, a ślad po nim solą i saletrą posypany.

Krew elfów, str. 43

Włóczą się po kraju, natrętni i bezczelni, sami mianujący się złego tropicielami, wilkołaków pogromcami i upiorów tępicielami, łatwowiernym wydzierając zapłatę, po którym to niecnym zarobku ruszają dalej, by w najbliższym miejscu podobnego szalbierstwa domierzyli. Najłatwiejszy przystęp znajdują oni do chaty uczciwego, prostego i nieświadomego włościanina, który wszelkie nieszczęścia i złe przypadki łacno przypisuje czarom, nienaturalnym stworom i potworom, działaniu płanetnika albo złego ducha. Miast do bogów się modlić, miast do świątyni bogatą zanieść ofiarę, prostak taki podłemu wiedźminowi gotów oddać grosz ostatni, wierząc, iż wiedźmin, ów odmieniec bezbożny, zdoła dolę jego odwrócić i nieszczęściom zapobiec.

Krew elfów, str. 157

Wiadomym jest, że wiedźmin, gdy mękę, cierpienie i śmierć zadaje, to takiej similissime lubości i rozkoszy doznaje, jaką człek pobożny i normalny tylko wtenczas ma, gdy z małżonką swą ślubną obcuje, ibidem cum eiaculatio. Z tego jasno wypływa, że i w tej materii wiedźmin naturze przeciwnym jest stworem, niemoralnym i plugawym zwyrodnialcem, z dna piekła najczarniejszego i najsmrodliwszego się rodzącym, albowiem z cierpienia i męki sam chyba tylko diabeł rozkosz czerpać może.

Wieża Jaskółki, str. 193

W grze Wiedźmin[edytuj | edytuj kod]

Monstrum, albo wiedźmina opisanie
Books Generic other.png
Pamflet przeciw wiedźminom.
Opis
Typ
Książka
Źródło
Lokacje
Kupno
50 oreny
Sprzedaż
10 oreny
ID
it_scroll_201

Opisuje, w jaki sposób zwykli ludzie postrzegają wiedźminów, opowiada o zniszczeniu Kaer Morhen.

Zawartość[edytuj | edytuj kod]

Monstrum, albo wiedźmina opisanie
Anonim
"Zaprawdę, nie masz nic wstrętniejszego ponad monstra owe, naturze przeciwne, wiedźminami zwane, któreż płodami są plugawego czarostwa i diabelstwa. Oto łotry bez cnoty, sumienia i skrupulów, istne stwory piekielne, do zabierania zycia jeno zdatne. Nie masz dla takich między ludzmi poczciwymi miejsca. A owo Kaer Morhen, gdzie bezecne stwory się gnieżdżą, gdzie ohydnych swych praktyk dokonują, starte być musi z powierzchni ziemi, a ślad po nim solą i saletrą posypać nalezy."

Głosariusz: Wiedźmini

Lokacje[edytuj | edytuj kod]

W grze Wiedźmin 2: Zabójcy Królów[edytuj | edytuj kod]

Monstrum, albo wiedźmina opisanie
Tw2 item book.png
Książka. Opisuje wiedźminów.
Opis
Kategoria
Pospolity
Rodzaj
Książka
Źródło
Einar Gausel
Kupno
5164 oreny
Sprzedaż
4 oreny
Waga
waga 0

Niegdyś liczni jak bestie, z którymi walczyli, dziś wiedźmini postrzegani są jako relikt minionych czasów. Dokładna specyfika ich szkolenia pozostaje tajemnicą. Wiadomo, że opiera się między innymi na Próbach – procesach przekształcających organizm za pomocą odpowiedniej kombinacji tajemniczych ziół i wywarów. Ci, którzy je przeżyją, zyskują nadludzki refleks, szybkość reakcji, zdolność widzenia w ciemnościach i szereg innych cech, czyniących ich śmiertelnie niebezpiecznymi w walce. W czasie swego szkolenia uczą się szermierki mieczem i podstaw posługiwania się magią, znaną jako Znaki. Wyposażeni w taki zestaw umiejętności, wiedźmini mogą skutecznie spełniać swój cel, jakim jest obrona ludzi przed zamieszkującymi nasz świat potworami.

Komentarz[edytuj | edytuj kod]

Pierwszy cytowany fragment pochodzi z tomu "Krew elfów"- pierwszego z pięciotomowej sagi o wiedźminie- i wraz z fragmentem "Medytacje o życiu, szczęściu i pomyślności" stanowi introdukcję do drugiego rozdziału.

Drugi cytowany powyżej fragment również pochodzi z tomu "Krew elfów"- pierwszego z pięciotomowej sagi o wiedźminie- i wraz z cytatem z Radowida III Śmiałego i z napisem pochodzącym z muru Katedry Prawa Uniwersytetu w Oxenfurcie stanowi introdukcję do piątego rozdziału.