Mamun

Z Wiedźmińska Wiki

Mamun - istota fantastyczna, sprowadza z drogi pijanych. W wigilię Saovine mamuny straszliwie jęczą i zawodzą.

- Toż to, moiściewy, Saovine! Jaka tu muzyka, jakie granie? Nie Iza! Muzyka Saovine to ten za oknem wicher! To wilkołaki wyją i wąpierze, mamuny zawodzą i jęczą, ghule zębami zgrzytają! Beann'shie skowyczy i krzyczy, a kto jej krzyk posłyszy, temu niezawodnie rychły zgon pisany. Wszelki zły duch opuszcza swe ukrycie, wiedźmy lecą na ostatni ich przed zimą zbór! Saovine jest noc strachów, dziwów a zwidów! W las nie chodzić, bo borowy zagryzie! Przez żalnik nie iść, bo umrzyk ucapi! W ogóle z chałupy lepiej nie wychodzić, a dla pewności w próg wbić nowy nóż żelazny, nad takim złe się przestąpić nie ośmieli. Babom zasię pilnie strzec dzieci, albowiem w noc Saovine może dziecko rusałka albo płaczka skraść, podłożyć obmierzłego odmieńca. A która baba brzemienna, niechajże lepiej nie wychodzi na dwór, bo może nocnica płód w łonie zauroczyć! Miast dzieciątka zrodzi się strzyga z żelaznymi zębami...

Wieża Jaskółki, str.

Dane z Trylogii Husyckiej Sapkowskiego[edytuj | edytuj kod]

W trylogii Andrzeja Sapkowskiego o wojnach husyckich również pojawiają się mamuny. Są niskiego wzrostu i posiadają niezwykłą zdolność brzuchomówstwa - gdy chcą, sprawiają, że ich głos dobiega z dowolnego punktu w przestrzeni. Dawniej dla zabawy wodzili ludzi na bagnach, obecnie, jak twierdzą, im się to znudziło.