Mądrości Proroka Lebiody

Z Wiedźmińska Wiki

Mądrości proroka Lebiody, inaczej Dobra Księga - księga o charakterze filozoficzno-moralnym, zawierająca przypowieści autorstwa proroka Lebiody. Była chętnie cytowana przez królową Koviru i Poviss - Zuleykę.

Dane z książek Sapkowskiego:[edytuj | edytuj kod]

Powiada prorok Lebioda: zaprawdę, ubogiego datkiem wesprzyj. Ale miast dać ubogiemu całego arbuza, daj mu pół arbuza, bo się gotowo ubogiemu we łbie przewrócić od szczęścia.
Wieża Jaskółki, str. 290
Zaprawdę powiadam wam, kto wierzy snom, jest jako chcący pojmać wiatr lubo cień uchwycić. Łudzi się obrazem zwodniczym, krzywym zwierciadłem, które łamie lub prawi niedorzeczności na wzór niewiasty rodzącej. Głupi zaiste, kto marom sennym wiarę daje i drogą złudy kroczy.
Wszelako kto sny letce sobie waży i nie wierzy im nic a nic, ten także bezrozumnie czyni. Bo przecież gdyby sny całkiem znaczenia nie miały, to po cóż by bogowie, tworząc nas, zdolność śnienia nam dawali?
Mądrości proroka Lebiody, 34;1

Pani Jeziora, str. 14

Ciekawostki[edytuj | edytuj kod]

  • Możliwe, że księga jest nawiązaniem do Pisma Świętego.

W grze Wiedźmin 2: Zabójcy Królów[edytuj | edytuj kod]

Dobra Księga
Tw2 item book.png
Książka. Mądrości proroka Lebiody.
Opis
Kategoria
Pospolity
Rodzaj
Książka
Kupno
5164 oreny
Sprzedaż
4 oreny
Waga
waga 0

Rzekł razu pewnego do proroka Lebiody uczeń jego: naucz mnie, mistrzu, jak mam postąpić? Zapragnął oto bliźni mój mego ulubionego psa. Jeśli oddam ulubieńca, serce pęknie mi z żałości. Jeśli zasię nie oddam, będę nieszczęśliwy, bo skrzywdzę bliźniego odmową. Co czynić?