Mądra

Z Wiedźmińska Wiki

Mądra - wieszczka, która we wsi dawała rady w każdej sprawie. Za Mądrymi nie przepadali wielmoże, którzy od chłopów pobierali daniny. Władcy starali się wytępić wieszczki ze wsi, ale ludzie zaczęli je ukrywać.

Znane Mądre[edytuj | edytuj kod]

Trafiające się po wsiach dziwne kobiety i dziewczęta, nazywane wieszczkami lub Mądrymi, nie cieszyły się zbytnią sympatią wielmożów, którzy zbierali daniny i ciągnęli zyski z rolnictwa. Rolnicy zawsze zasięgali rady wieszczek, w każdej nieledwie sprawie. Wierzyli im ślepo i bezgranicznie. Podejmowane zaś na gruncie takich porad decyzje były często absolutnie sprzeczne z polityką panów i władyków. Geralt słyszał o przypadkach wręcz radykalnych i niezrozumiałych - o wybijaniu całych stad zarodowych, zaprzestaniu siewu lub zbioru, a nawet o migracjach całych wsi. Władcy tępili więc "zabobon", często nie przebierając w środkach. Toteż kmiecie bardzo szybko nauczyli się ukrywać Mądre. Ale słuchać ich rad nie przestali. Bo jedno, jak dowodziło doświadczenie, nie ulegało wątpliwości - na dłuższą metę zawsze okazywało się, że Mądre miały słuszność.

Ostatnie życzenie, str. 190-191