Kaedwen

Z Wiedźmińska Wiki
Królestwo Kaedwen
Stolica Ard Carraigh
Ustrój polityczny Monarchia
Głowa państwa
Język urzędowy Język Wspólny
Herb Herb Kaedwen
W polu złotym czarny jednorożec.
Flaga Flaga Kaedwen
czarno-złote barwy
kaedweński jednorożec

Kaedwen - królestwo północy , leżące między górami Pustulskimi a Sinymi, jedno z Czterech Królestw.

W granicach Kaedwen znajduje się także siedlisko Wiedźminów - Kaer Morhen. Stolicą Kaedwen jest Ard Carraigh. Kaedwen to kraina pełna lasów. Graniczy z:

a) Królestwami:

b) obiektami naturalnymi:

Główne miasta i warownie[edytuj | edytuj kod]

Znani Obywatele[edytuj | edytuj kod]

Królowie , Władcy Kaedwen[edytuj | edytuj kod]

Inni[edytuj | edytuj kod]

Siły Zbrojne[edytuj | edytuj kod]

W książce nie ma źródeł wyjaśniających liczebność armii Keadwen. W grze Henselt ruszył na Vergen z 5tys. żołnierzy, reszta pozostała w kraju. Można przypuszczać, że Kaedwen dysponuje największą armią na północy.

Najsławniejsze Keadweńskie jednoski to:

  • Bura Chorągiew
  • Elitarne Niedźwiedzie Łby
  • Pancerne oddziały z Ard Caraigh

Religia[edytuj | edytuj kod]

Jak we większości Północnych Królestw, w Kaedwen wyznawane są kulty Melitele, Kreve, proroka Lebiody i Wiecznego Ognia.

Gospodarka[edytuj | edytuj kod]

Kaedwen to kraj rozległy, ale górzysty, lesisty i słabo zaludniony, a przy tym niebyt korzystnie położony . Jego gospodarka prawdopodobnie opiera się na produkcji drewna i polowaniach na obficie zamieszkującą tamtejsze lasy zwierzynę. Możliwe także, że Kaedwen wydobywa surowce z gór. Dzięki wielkości podległego mu terytorium, Henselt dysponuje dostatecznymi funduszami aby pożyczać pieniądze Demawendowi.

Kultura i nauka[edytuj | edytuj kod]

Szeroko znane jest zamiłowanie Kaedweńczyków do wojny i podbojów, prawdopodobnie dlatego udało im się stworzyć tak potężne królestwo. Kaedweńska szkoła czarodziejów w Ban Ard wydała na świat wielu najsłynniejszych i najpotężniejszych czarodziejów północy przynosząc Kaedwen chlubę i dumę.

Gry[edytuj | edytuj kod]

Kaedwen w Wiedźmin 2: Zabójcy Królów[edytuj | edytuj kod]

Po śmierci króla Demawenda i pogrążeniu się Aedirn w chaosie, Henselt rozpoczął zbrojną wyprawę na Górne Aedirn mobilizując 5 tys. kaedweńskich żołnierzy. Napotkał jednak opór ze strony Saski i jej buntowników.W zależności od podjętych przez nas decyzji Henselt może opanować Vergen (ścieżka Rocha) bądź skapitulować (ścieżka Iorwetha). Istnieje również możliwość zabicia Henselta w ścieżce Rocha.Jeśli wybierzemy tą opcje Kaedwen nie będzie miało następcy tronu.

Kaedwen w Wiedźmin 3: Dziki Gon[edytuj | edytuj kod]

W grze Wiedźmin 3 Dziki Gon Kaedwen stanowi część królestwa Redanii. Jego ostatni król - Henselt, mógł zostać zabity podczas wydarzeń z 2 części podczas bitwy pod Vergen. Jeśli jednak gracz nie do prowadził do jego śmierci w poprzedniej części nie dożyje on części 3 tym razem z niewyjaśnionych powodów. Osłabione królestwo bez króla zostaje najechane przez dotychczasowego sojusznika Redanię. Wojska Keadweńskie nie mając innego wyjścia przechodzą na stronę Radowida. W ten sposób Kaedwen zostaje zjednoczone z Redanią pod wspólnym berłem co skutecznie hamuje postępy nilfgaardzkiej armii. W zależności od wyborów gracza Keadwen może zostać podbite przez Nilfgaard albo dalej być prowincją Redanii.

- Tu. Dol Angra to szeroka dolina, droga wiodąca z południa do królestw Lyrii i Rivii, do Aedirn, a dalej do Dol Blathanna i Kaedwen... A poprzez Dolinę Pontar do nas, do Temerii.

Krew elfów, str. 253

W Kaedwen połączone w duży oddział komanda Scoia'tael dopuściły się rzezi w forcie Leyda. W rewanżu za tę masakrę ludność Ard Carraigh dokonała pogromu, mordując blisko cztery setki bytujących w stolicy nieludzi.

Czas pogardy, str. 9

W Aedirn zaś wieść o Brennie ku temu się przyczyniła, że zwaśnieni królowie Demawend i Henselt prawice sobie podali i wespół przeciw Nilfgaardowi wystąpili. Grupa Armii "Wschód", co pod wodzą diuka Ar dala aep Dahy ku dolinie Pontaru maszerowała, czoła obu sprzymierzonym królom nie zdołała stawić. Wzmocnieni posiłkami z Redanii i gerylasami królowej Meve, którzy tył Nilfgaardowi okrutnie szarpali, Demawend i Henselt zagnali Ardala aep Dahy aż pod Aldersberg. Diuk Ardal bitwę chciał przyjąć, ale dziwnym losu zrządzeniem zachorował nagle, zjadłszy coś, kolki go chwyciły i biegunka miserere, tak i we dwa dni umarł był wśród boleści wielkich. A Demawend i Henselt nie mieszkając na Nilfgaardczyków uderzyli i tam, pod Aldersbergiem, gwoli, widać, historycznej sprawiedliwości, w walnej bitwie srodze ich rozbili, choć wciąż to przy Nilfgaardzie znaczna przewaga liczebna była. Tak to i duch i kunszt nad siłą tępą i brutalną triumfować zwykły.

Pani Jeziora, str. 327

W grze Wiedźmin[edytuj | edytuj kod]

Największe królestwo pólnocy, ze stolicą w Aard Carraigh jest krajem zimnym i surowym. Rządzi w nim król Henselt, sklócony z królem osciennego Aedirn. Kaedwen sasiaduje ponadto z Redanią, Caingorn oraz z ksiestwami Yspaden i Creyden. W granicach królestwa ciagna sie wielkie masywy: Góry Ogniste, Pustulskie i Sine. Wsród szczytów Gór Sinych stoi wiedzminska warownia Kaer Morhen, tam równiez zyja Wolne Elfy, zepchniete w glab kontynentu na skutek trwajacych przez wieki wojen z ludzmi. Prócz stolicy slynnym na caly swiat kaedwenskim miastem jest Ban Ard, znane dzieki szkole dla czarodziejów.

Ciekawostki[edytuj | edytuj kod]

  • Jest największym i jednym z najpotężniejszych królestw północy.
  • Posiada silną armię z którą musi się liczyć nawet Nilfgaard.
  • Z Kaedwen pochodzi wiely znanych ludzi m.in. Sabrina Glevissig oraz Vandergrift.
  • Sławne przysłowie Keadweńczyków to "Kurwa kurwie łba nie urwie".
  • Kraina jest pełna lasów.
  • Kaedwen podczas III wojny z Nilfgaardem zostaje zaatakowane przez dotychczasowych sojuszników - Redanię i włączone w skład tego państwa .

Kaedweński rycerz

Kaedweński żołnierz