Grupa Armii Wschód

Z Wiedźmińska Wiki

Grupa Armii Wschód - Część armii Nilfgaardu dowodzona przez Ardala aep Dahy. Miała za zadanie opanować Aedirn, Dol Blathanna i Lyrię. Jako jedyna Grupa Armii (z Grupy Armii środek i Grupy Operacyjnej Verden) prawidłowo wywiązała się zadania (Choć Grupa Armii Środek zawiodła przez Grupę Operacyjną Verden). Zajęła wyżej napisane królestwa, oprócz Górnego Aedirn (Pomiędzy rzeką Dyfne i Pontarem), zajętego przez wojska Kaedwen. W ten sposób Henselt zablokował Nilfgaardczykom wejście do doliny Pontaru (Nie pozwalając zajść z flanki Temerię), a przejście armii przez Mahakam nie było brane pod uwagę. Przełom nastąpił po bitwie pod Brenną i niespodziewanej śmierci głównodowodzącego, Ardala aep Dahy, po której Nordlingowie postanowili przejść do kontrofensywy. Połączone armie Aedirn i Kaedwen uderzyły na Grupę armii Wschód, doprowadzając do walnego starcia pod Aldersbergiem. W wyniku Nilfgaard przegrał, Grupa Armii Wschód została rozgromiona.

- Grupa "Wschód", Ardal aep Dahy - uśmiechnęła się lekko Cantarella. - Grupa "Verden", Joachim de Wett. Assire wysoko uniosła brwi.
- Ciekawe - powiedziała. - Dwaj książęta, obrażeni wykreśleniem ich córek z planów małżeńskich Emhyra. Nasz cesarz jest albo bardzo naiwny, albo bardzo sprytny.

Wieża Jaskółki, str. ??

- A jakże - zgodził się zakatarzony, trąbiąc w chustkę. - Panuje i żyje, ma się dobrze, tak na ciele, jak i na umyśle. Zwłaszcza tego drugiego nie sposób kwestionować po tym, jak pozbył się obu waszych łaskawości z Nilfgaardu wraz z tymi wojskami, które mogłyby być wam wierne. Jak pan chce tedy dokonać przewrotu, mości książę Ardalu, gdy lada moment przyjdzie panu iść do boju na czele Grupy Armii "Wschód"? A książę Joachim też już chyba powinien być przy swoich wojskach, przy Specjalnej Grupie Operacyjnej "Verden".

Pani Jeziora, str. ??

W Aedirn zaś wieść o Brennie ku temu się przyczyniła, że zwaśnieni królowie Demawend i Henselt prawice sobie podali i wespół przeciw Nilfgaardowi wystąpili. Grupa Armii "Wschód", co pod wodzą diuka Ardala aep Dahy ku dolinie Pontaru maszerowała, czoła obu sprzymierzonym królom nie zdołała stawić. Wzmocnieni posiłkami z Redanii i gerylasami królowej Meve, którzy tył Nilfgaardowi okrutnie szarpali, Demawend i Henselt zagnali Ardala aep Dahy aż pod Aldersberg. Diuk Ardal bitwę chciał przyjąć, ale dziwnym losu zrządzeniem zachorował nagle, zjadłszy coś, kolki go chwyciły i biegunka miserere, tak i we dwa dni umarł był wśród boleści wielkich. A Demawend i Henselt nie mieszkając na Nilfgaardczyków uderzyli i tam, pod Aldersbergiem, gwoli, widać, historycznej sprawiedliwości, w walnej bitwie srodze ich rozbili, choć wciąż to przy Nilfgaardzie znaczna przewaga liczebna była.

Pani Jeziora, str. ??