Gorgon

Z Wiedźmińska Wiki

Gorgon – potwór zakładający leża w jaskiniach, do których żadne inne stworzenie nie ma odwagi się zbliżyć. Jedno z takich leż znajdowało się na wschodnim zboczu góry Cremora[1].

Inną nazwą stworzenia jest katoblepas lub katoblefas[2]. Mięso katoblefasa jest przysmakiem królewny Addy Białej[3].

– Gorgon – wyszeptał. – W głębi jamy siedzi wielki gorgon. Śpi. Poza nim nie ma tam nic.
– Nie dziwię się – mruknął wiedźmin. – Odejdźmy. Po cichu. Bo gotów się zbudzić…
Odeszli, oglądając się niespokojnie. Do kolejnej groty, szczęśliwie położonej w oddaleniu od leża gorgona, zbliżali się bardzo powoli, świadomi, że ostrożność nie zawadzi.

Sezon burz, str. 307

KATOBLEPAS z greki znaczy „w dół patrzący”, łeb bowiem tej afrykańskiej bestyi, wołu opancerzonemu podobnej, tak ciężkim jest, że zwierz ustawicznie spuszczonym go nosi i zawżdy w dół, ku ziemi spogląda. I szczęście to, bo Katoblepas tak jadami przepełniony jest, że spojrzeniem lub dechem wszystko, co żywe, zabija na miejscu. Idzie zaś to z tego, że trującymi zioły i trawy żywi się Katoblepas, cierniem wszelkim i krzakiem suchym, którego żadne inne zwierzę ani tknąć się ośmiela. Dlatego inna nazwa tej bestii jest Gorgon, bo niczym Gorgona wzrokiem zabija.

Rękopis znaleziony w smoczej jaskini, str. 168-169

Przypisy[edytuj | edytuj kod]