Goidemar

Z Wiedźmińska Wiki

Goidemar - król Temerii za czasów rebelii Falki. Syn Gardika i Vulpii. Z pierwszą żoną, Riannon, miał dzieci Fionę i Amaveta, zaś z drugą, Addą z Cidaris, syna Cedrica. Przyrodni brat Leticji Charbonneau.

Po porwaniu Riannon przez Falkę zdobył zamek Houtborg, w którym więziona była jego żona wraz z nowonarodzonymi bliźniętami oraz jeszcze jednym, podrzuconym noworodkiem, dzieckiem Falki. Goidemar zlecił zbadanie, które z niemowląt jest bękartem grupie, w skład której wchodziły cztery czarodziejki - Tissaia de Vries, Augusta Wagner, Leticia Charbonneau, Francesca Findabair oraz jeden czarodziej - Hen Gedymdeith. Komisja nie wyjawiła jednak zawziętemu królowi sekretu, nie chcąc dopuścić do egzekucji dziecka. Tłumaczyli się trudnością zleconego im zadania. Po jakimś jednak czasie gniew króla osłabł, przestał ponaglać czarodziejów i uznał całą tójkę dzieci .

Po śmierci Riannon i po straconych w osobie Amaveta nadziejach na sukcesję - Goidemar poślubił Addę, królewnę z Cidaris i spłodził z nią syna Cedrika, kontynuując linię królów temerskich trwającą nieprzerwanie aż do Foltesta.

Król Goidemar zmarł w Mariborze, w wieku 78 lat. Spoczywa w krypcie królów temerskich w Wyzimie - krypcie osławionej swego czasu przez walkę wiedźmina Geralta ze strzygą.

- (...) Gdy spośród wielu konkurentów Riannon wybrała wreszcie Goidemara, młodego króla Temerii, niewiele brakowało, by plotki o klątwie zniweczyły mariaż.

Chrzest ognia, str. 256

- (...) Goidemar był tak zawzięty, że po wykryciu bękarta Falki miał zamiar stracić dziecko, i to publicznie.

Chrzest ognia, str. 258

Goidemar, człowiek w gruncie rzeczy dobry i szlachetny, ochłonął szybko i wcale nie ponaglał nas, a trojaczki rosły i biegały po pałacu, wzbudzając radość królewskiej pary i całego dworu.

Chrzest ognia, str. 259

Ciekawostki i inne informacje[edytuj | edytuj kod]

  • Za jego panowania herbem Temerii stały się srebrne lilie na czarnej tarczy.

Inne źródła[edytuj | edytuj kod]

Władcy Temerii historyczny herb władców Temerii historyczny herb następców tronu Temerii

poprzedni herb Temerii aktualny herb Temerii

DezmodGeddesGardicGoidemarCedricGriffinBienvenu La LouveMedellFoltest
Królowe i książęta-małżonkowie
VinifridaVulpia z BruggeRiannonAdda z CidarisBerengaria ThyssenClarissa z ToussaintRagbard z EllanderHugo z RiviiSancia z Sodden
Inni członkowie dynastii temerskiej
Maria PulcheriaLeticia CharbonneauAmavetFionaAdda TemerskaAdda BiałaBussy La ValetteAnais La Valette