Fantastyka

Z Wiedźmińska Wiki

"Fantastyka" (1982-1990), od 1990 r. "Nowa Fantastyka" to polski miesięcznik literacki poświęcony literaturze fantastycznej (science fiction, fantasy). Jego założycielem i pierwszym redaktorem naczelnym był Adam Hollanek, zaś obecnie funkcję redaktora naczelnego pełni Maciej Makowski (prezes wydającej miesięcznik spółki Prószyński Media), a redaktora prowadzącego Paweł Matuszek. "Fantastyka" była pierwszym czasopismem w Polsce poświęconym popularyzacji fantastyki.

W miesięczniku publikowane są utwory, opowiadania i powieści polskich oraz zagranicznych autorów fantastyki, recenzje filmów oraz książek fantastycznych, a także artykuły o tematyce popularnonaukowej i felietony. W przeszłości na łamach NF pojawiały się również informacje na temat konwentów i ważniejszych wydarzeń w fandomie.

Pierwszy numer "Fantastyki" ukazał się w październiku 1982 r. Czasopismo już po kilku numerach uzyskało ogromną popularność. Pod koniec lat 80. "Fantastyka" miała duże problemy z regularnym trafianiem do kiosków. W lipcu 1990 r. zmienił się wydawca, a pismo przyjęło nową nazwę – "Nowa Fantastyka". W tym czasie nastąpiły również znaczące zmiany w wyglądzie czasopisma – zwiększono liczbę stron, zmieniono format gazety, rozbudowany został dział publicystyczny. W połowie 2003 r. zwiększono liczbę kolorowych stron.

"Nowa Fantastyka" jest obecnie najstarszym tego typu pismem na rynku. Średni nakład to 36 tys. egzemplarzy, średnia sprzedaż – 14 tys. (według danych ZKDP za 2004 r.).

Oprócz samej "Fantastyki" w różnych okresach powstały:

  • "Mała Fantastyka" – kwartalnik dla dzieci, wydawany w latach 1987-1989
  • "Komiks-Fantastyka" – wydawany w latach 80., na początku lat 90. przekształcony w czasopismo "Komiks"

Fantastyka - wydanie specjalne – kwartalnik zawierający jedynie teksty literackie, w tym powieści, wydawany od 2003 r.

  • "Czas Fantastyki" – dwumiesięcznik poświęcony publicystyce na temat fantastyki, wydawany od 2004 r., dostępny jedynie w prenumeracie i w sieci Empik.

29 października 2007 roku, z okazji 25-lecia pisma, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Kazimierz Michał Ujazdowski uhonorował czasopismo srebrnym medalem "Gloria Artis". Uhonorowani zostali również współpracownicy "Nowej Fantastyki":

Medal srebrny:[edytuj | edytuj kod]

  • Maciej Parowski,
  • Lech Jęczmyk,
  • Medal brązowy:
  • Dorota Malinowska-Grupińska,
  • Arkadiusz Nakoniecznik,
  • Marek Oramus,
  • Jacek Rodek,
  • Krzysztof Szolginia,
  • Andrzej Brzezicki,
  • Andrzej Niewiadowski,
  • Rafał A. Ziemkiewicz,
  • Maciej Makowski,

Odznaczenia "Zasłużony dla Kultury Polskiej"[edytuj | edytuj kod]

  • Paweł Ziemkiewicz,
  • Darosław J. Toruń,
  • Andrzej Wójcik,
  • Tadeusz Markowski,
  • Małgorzata Berlińska,
  • Sławomir Kędzierski,
  • Marek Zalejski,
  • Andrzej W. Kaczorowski,