Falka

Z Wiedźmińska Wiki
Zobacz też: Falka (przydomek) - przydomek Ciri.

Falka - najstarsza z córek dawnego króla Redanii Vridanka i jego pierwszej żony. Trzy lata po ślubie Goidemara i Riannon, adoptowanej przed drugą żonę króla - Cerro, Falka wznieciła rebelię. Słynęła z wyjątkowego okrucieństwa - w czasie rebelii np. obdarto ze skóry maga Radmira. Ponoć własnoręcznie zabiła ojca, królową Cerro oraz dwóch przyrodnich braci. Falka została spalona na stosie - od tego czasu w wigilię Saovine w Temerii i Redanii na stosach pali się kukłę Falki. Później to imię przybrała Ciri, gdy przystąpiła do gangu Szczurów. Według legend z krwi rebeliantki ma się narodzić Niszczyciel (lub Niszczycielka). Istnieją fałszywe dokumenty, twierdzące, że to właśnie Ciri ma być zrodzoną z krwi Falki Niszczycielką. Falka była matką Adeli. Spłodziła ją z którymś z dowódców, którym się oddawała, zapewniając sobie tym samym ich wierność i lojalność.

Krew na twoich rękach, Falka,
krew na twej sukience
Płoń, płoń, Falka, za twe zbrodnie
Spłoń i skonaj w męce!

Piosenka dzieci śpiewana podczas palenia kukły Falki w wigilię Saovine

Czas pogardy, str. 2

Gdy podłożono ogień pod stos zbrodniarki i gdy ogarnęły ją płomienie, lżyć owa poczęła zebranych na placu rycerzy, baronów, czarodziejów i panów rajców słowy tak okropnemi, że groza wszystkich przejęła. Choć wprzódy wilgotnemi jeno polany stos obłożono, by diablica nie szczezła za prędko i snadniej katuszy ognia zaznała, teraz czem prędzej rozkazano suszu dorzucić i kaźń zakończyć. Ale iście demon siedział w onej przeklętnicy, bo choć już skwierczało straszliwie jeszcze klątwy miotać jęła. "Zrodzi się mściciel z mojej krwi - zakrzyknęła w głos. - Zrodzi się ze skalanej Starszej Krwi niszczyciel narodów i światów! On pomści mękę moją! Śmierć, śmierć i pomsta wam wszystkim i pokoleniom waszym!" Tyle jeno zdołała wykrzyczeć, nim zgorzała. Tak zginęła Falka, taką karę poniosła za przelaną krew niewinną.
Roderick de Novembre,
"Historia Świata"

Czas pogardy, str. 277

- A to? - Geralt zatrzymał się. - Cóż to za okropna scena?
- Męczeństwo maga Radmira, obdartego żywcem ze skóry podczas rebelii Falki. W tle płonie gród Mirthe, który Falka kazała puścić z dymem.
- Za co wkrótce po tym puszczono z dymem samą Falkę. Na stosie.
- To fakt powszechnie znany, temerskie i redańskie dzieci do dziś bawią się w palenie Falki w wigilię Saovine.

Czas pogardy, str. 135
- Niebywałe... - westchnął Fenn, przebiegając wzrokiem po zetlałym pergaminie. - Wierzyć się nie chce... Skąd masz te dokumenty?
- I Falka.
- Skalana krew?
- To są bajki, Codringher.
- Masz rację, to są bajki. Ale czy wiesz, kiedy bajki przestają być bajkami? W momencie, gdy ktoś zaczyna w nie wierzyć. A w bajkę o Starszej Krwi ktoś wierzy. Zwłaszcza we fragment mówiący o tym, że z krwi Falki narodzi się mściciel, który zniszczy stary świat, a na jego gruzach zbuduje nowy.

Czas pogardy, str. 152-153
Władcy Redanii historyczny herb Redanii

aktualny herb Redanii

SambukAbrad Stary DąbRadowid I WielkiDambor CzarnyVestibor PysznyRadowid II ŻeglarzRadowid III ŚmiałyVizimir I StaryVridank ElfRadowid IV ŁysyHeribert KłótnikVizimir II SprawiedliwyRadowid V Srogi
Królowe
Maria Pulcheria z TemeriiCaitlyn z KaedwenCirra z CintryViviana z LyriiCerroFiametta z CidarisDiana de Saint-VilliersHedwig z MalleoreAdda Biała
Inni członkowie dynastii redańskiej
FalkaRiannonDalimiraMillegarda z Redanii