Emhyr var Emreis

Z Wiedźmińska Wiki
Emhyr var Emreis
Tw3 journal emhyr.png
Emhyr var Emreis
Module
|- Informacje
Rasa
Człowiek
Płeć
mężczyzna
Kolor włosów
Czarny
Tytuł(y)
król Cintry
władca Metinny, Geso, Etoli i Gemmery
suweren Nazairu, Ebbing,
Maecht, Toussaint i Vicovaro
Pan Południa
najwyższy kapłan kultu Wielkiego Słońca
Cesarz Nilfgaardu
Narodowość
Nilfgaard
Profesja
monarcha
Rodzina
Fergus var Emreis (ojciec)
Pavetta (małżonka)
Cirilla (córka)
Fałszywa Cirilla (druga małżonka)

Emhyr var Emreis, Deithwen Addan yn Carn aep Morvudd (w Starszej Mowie - Biały Płomień Tańczący na Kurhanach Wrogów, Jeż z Erlenwaldu, Duny - cesarz Nilfgaardu. Był inteligentnym i błyskotliwym władcą. Świetnie dobierał ludzi i udaremniał wszystkie spiski przeciwko sobie. Był bezwzględny wobec zdrajców i uparcie dążył do swoich celów.

Kuzyn Anny Henrietty i Sylvii Anny .

Biografia[edytuj | edytuj kod]

Jako chłopiec został zaklęty w jeżokształtnego stwora przez uzurpatora, który zamordował jego ojca i przywłaszczył sobie tron Cesarstwa. Został wypuszczony, i przez kilka lat wędrował po świecie z błędnym rycerzem. Gdy ten zginął, Emhyr wędrował sam. W piętnastym roku życia ocalił życie Roegnerowi, królowi Cintry, który zgodnie z Prawem Niespodzianki przyrzekł oddać mu swą córkę. Gdy po piętnastu latach przyszły cesarz, pod tożsamością Duny'ego, przybył do Cintry w celu ożenku z Pavettą, córką Roegnera i Calanthe, w wyniku pewnego splotu wydarzeń został odczarowany przez wiedźmina Geralta z Rivii oraz otrzymał zgodę na małżeństwo przez Calanthe. Wiedźminowi w podzięce przyrzekł oddać swoją córkę, Cirillę.

Po owych wydarzeniach, Emhyr planował ujawnić swą tożsamość Calanthe i odbić Cesarstwo dzięki jej armii. Skontaktował się z nim jednak czarodziej Vilgefortz, który przestrzegł go przed tym i przekazał mu treść przepowiedni Itliny: syn jego i jego córki Ciri miał władać połową świata, a syn jej syna - całym światem. Emhyr, w głębi duszy naiwny błędny rycerz, mu uwierzył. Jednocześnie utrzymywał kontakt z walczącymi z uzurpatorem rebeliantami.

Gdy Ciri miała sześć lat, postanowił wywieźć statkiem ją i Pavettę do Cesarstwa. Jednak Pavetta ukryła dziecko. W amoku wyrzucił żonę za burtę, po czym Vilgefortz teleportował go do Cesarstwa. Zdruzgotany śmiercią żony, początkowo się opierał, i chciał zamordować czarodzieja, ale w końcu przybył do Nilfgaardu i stanąwszy na czele rewolucji, objął tam rządy.

Gdy magnaci napierali go do wojny z Nordlingami, wykorzystał to, i zlecił Cahirowi uprowadzenie Ciri z płonącej Cintry. Gdy próba skończyła się fiaskiem, rok później kazał mu uprowadzić ją z wyspy Thanned, przy okazji wywołując słynny pucz czarodziejów. Gdy Ciri zniknęła bez śladu. Tymczasem Vilgefortz przysłał mu fałszywą Cirillę, biedną szlachciankę, znalezioną przez Condringhnera i Fenna. Emhyr zabicie Vilgefortza i odnalezienie prawdziwej Ciri zlecił Stefanowi Skellenowi.

Gdy w końcu odnalazł Cirillę, obudził się w nim prawdziwy ojciec i pozwolił jej zostać zostać z Geraltem i Yennefer. Zakochał się w fałszywej Ciri i wziął z nią ślub.

W roku 1290 mianował Petera Evertsena Wielkim Podskarbim Koronnym. Zginał w latach dziewięćdziesiątych, prawdopodobnie zabity przez morderców Morvrana Voorhisa.

W grze Wiedźmin 2: Zabójcy Królów

W grze Wiedźmin 2 Emhyr rozkazał pojmać Letho z Gulety, Egana, Serrita i Yennefer. Używając sztuczek, wyciągnął potrzebne informacje od Yennefer. Rozkazał Letho zamordować tylu władców Północy ile się da, nastepnie winę zwalić na czarodziejki. Po wprowadzonym zamieszaniu wysłał armie nad Jarugę.

Wiedźmin 3: Dziki Gon [edytuj | edytuj kod]

W grze Wiedźmin 3: Dziki Gon Emhyr prowadzi inwazję swego Cesarstwa na Królestwa Północy osłabione przez bezkrólewia i wojny domowe, do których doprowadził poprzez królobójcę Letho. Cesarz prosi Geralta o odnalezienie Ciri. Jego losy są zależne od wyborów gracza – Emhyr może zostać zamordowany przez własny naród lub wygrać wojnę i oddać temerczykom ich kraj na zasadzie lennictwa. W zależności od decyzji gracza może zacząć przygotowywać córkę, Cirillę do legalnego przekazania jej pełni władzy cesarskiej lub zostać okłamanym, że Jaskółka zginęła. W tym ostatnim przypadku, nie jest do końca pewne czy wierzy w tę wersję wydarzeń.

- Cóż za symbolika - powiedział, nie odwracając się, szczupły, czarnowłosy mężczyzna w łosiowym kaftanie, poznaczonym odciskami od zbroi i plamami rdzy.
Krew elfów, str. 213

Mężczyzna wrócił do stołu, usiadł, schylił głowę nad mapami. Patrzył na nie długo, wreszcie oparł czoło na splecionych dłoniach. Ogromny brylant w jego pierścieniu zaskrzył się w świetle świec tysiącem ogni.
Krew elfów, str. 215

Czekali obaj. W ciszy. Cierpliwie. Tak jak należało czekać na rozkazy, nad treścią i brzmieniem których zastanawiał się imperator Nilfgaardu, Emhyr var Emreis, Deithwen Addan yn Carn aep Morvudd, Biały Płomień Tańczący na Kurhanach Wrogów.
Krew elfów, str. 218

Biały Płomień Tańczący na Kurhanach Wrogów wszedł na salę. Przemaszerował szpalerem szlachty swym zwykłym szparkim krokiem, energicznie machając prawą ręką. Jego czarny strój niczym nie różnił się od stroju dworaków, jeśli nie liczyć braku kryzy. Ciemne włosy imperatora, jak zwykle nie ufryzowane, utrzymywała we względnym ładzie wąska złota obręcz, na szyi połyskiwał cesarski alszaband.
Czas pogardy, str. 237

Ciekawostki i inne informacje[edytuj | edytuj kod]

  • Latem Emhyr urzęduje w Loc Grim, natomiast w pozostałe pory roku prawdopodobnie w stolicy Nilfgaardu - Nilfgaardzie.
  • Dopóki nie sprowadzono na dwór Ciri (fałszywej, jak się potem okazało), jego kochanką była Dervla Tryffin Broinne. Wcześniej Emhyr miał jeszcze dwie nałożnice: Aine Dermott oraz Clarę aep Gwydolyn Gor.
  • Dopiero pod koniec sagi poznajemy jego prawdziwą tożsamość.
  • Ożenił się z fałszywą Cirillą, którą posadził na tronie.
  • Imię "Emhyr" prawdopodobnie pochodzi od słowa "Emir".
  • Imię "Emhyr" zostaje wspomniane przez Zoltana jako imię prowokatora nawołującego nieludzi do walki.
  • Imieniem i nazwiskiem cesarza ironicznie posłużył się Vernon Roche w grze Wiedźmin 2, po przybyciu do Flotsam, gdy był pytany o tożsamość. Przedstawiał się słowami "Emhyr var Emreis. Kupiec korzenny".
  • W grze Wiedźmin 2 można znaleźć kilka raportów napisanych przez ambasadora Shilarda zaadresowanych do cesarza Emhyra jak i również list, który został wysłany prawdopodobnie przez cesarza (podpisane jako EvE) do Renualda aep Matsena, w którym cesarz wyraża zgodę na zlikwidowanie ambasadora Shilarda.
  • Czarodzieje są mu obojętni, nie potrzebuje ich. Wzywa ich do siebie jedynie w nagłych przypadkach.
  • W filmie Wiedźmin w jego rolę wcielił się Dariusz Jakubowski.
  • Jego imię po nilfgardzku znaczy "jeż", a w starszej mowie słowo "jeż" brzmi "eimyr".
Władcy Cintry starszy herb Cintry

młodszy herb Cintry

CerbinCorrelCoram ICoram IICorbettDagoradCalantheRoegnerEist TuirseachNieoficjalny herb prowincji Cintra Emhyr var Emreis
Królowe
Becca z NazairuEschiva z SoddenRigoberta z LyriiFiona z TemeriiElen z KaedwenAdaliaCalanthe • "Cirilla"
Inni członkowie dynastii cintryjskiej
CirraPavettaCirilla