Baldwin Thyssen

Z Wiedźmińska Wiki

Baldwin Thyssen - król Koviru i Poviss z dynastii Thyssenidów. Syn króla Koviru Esterila i Agnes z Aedirn. Nazwany na cześć pradziadka, króla Aedirn Baldwina. Jego żoną była Blanka z Malleore.

Czasy Baldwina, to okres trudny dla Koviru i dla domu Thyssenidów. W wyniku krwawych walk o władzę nastąpiła najpierw secesja Poviss, gdzie zaczął rządzić król samozwańczy król Rhyd. Usamodzielniła się i wywalczyła niezawisłość Marchia Wschodnia (która później podzieliła się na kilka księstw i królestw, by wreszcie zjednoczyć się w tzw. Ligę z Hengfors. Ale najgorsze miało dopiero nadejść - doszło do rewolty, w wyniku której sprytny markgraf Idi strącił Baldwina z tronu i Thyssenidzi po raz pierwszy w historii rodu musieli salwować się ucieczką. Nie wszyscy zdołali, klan mocno się przerzedził. W czasie ucieczki zmarł niespodziewanie król Baldwin, prawdopodobnie na wylew krwi do mózgu. Kovirski tron dla Thyssenidów odzyskał dopiero syn Baldwina, Esterad Thyssen.

Informacje z opisu rodu Thyssenidów

Notkę o Baldwinie napisał Andrzej Sapkowski w opisie rodu Thyssenidów na swojej dawnej oficjalnej stronie. Zamiast jednak skupić się na opisie życia władcy, autor opisuje herb Thyssenidów i związaną z nim anegdotę:

Ród Thyssenidów takim herbem się pieczętuje: w tarczy czerwonej srebrna ręka zbrojna z dłonią w kulak zaciśnięta. A brać się ma to stąd, ze z rodu tego chwat jeden, zwany GODAMBA vel Gaudembe, świadkiem będąc jak pewien hardy kapłan małżonce króla Talgaru szpetnie był przymówił, nie czekał, jeno w gębę onego pięścią zdzielił, wołając po elfiemu: "Thaess'en, raesce!", czyli "A milczże, niecnoto!". Za ten czyn pas rycerski dostał, znak ręki zbrojnej na tarczę i przydomek GODAMABA "Thaess'en" (z czego później "Thyssen" uczyniono). Gdy potomkowie jego Thyssenidzi królami Koviru ostali, znak swój do godła kovirskiego wnieśli, i nynie taki jest Koviru herb, przez króla Baldwina zatwierdzony: tarcza czterodzielna, w pierwszym polu czerwonym srebrna ręka zbrojna Thyssenidów, we wtórym polu srebrnym pasy zielone lewoukośne, na ich tle pal czarny (księstwo Poviss), w trzecim polu srebrnym ostrza błękitne w górę (księstwo Naroku), w czwartym polu czerwonym pół srebrnego orła (margrabstwo Talgaru).

Jan z Attre, "Herby zacnych domów królewskich i rycerskich, ich opisanie i dzieje"

Ciekawostki i inne informacje

Za jego panowania zmieniono herb Koviru i Poviss. Znalazła się w nim m. in. ręka zbrojna Thyssenidów.

Źródła

Thyssenidzi herb rodu Thyssenidów
Godamba Thaess'enScarab ThyssenOtto ThyssenGuido ThyssenKlaudia StarhembergEdmund ThyssenBerengaria ThyssenRamona ThyssenXymena ThyssenEsteril ThyssenMarion ThyssenEudoxia ThyssenBaldwin ThyssenEsterad ThyssenGaudemunda ThyssenHeloiza ThyssenTankred Thyssen
Władcy Koviru i Poviss historyczny herb Koviru i Poviss historyczny herb Koviru i Poviss

aktualny herb Koviru i Poviss

TrojdenGedovius TrojdenidaGerard TrojdenidaEsteril ThyssenBaldwin ThyssenRhydIdiEsterad Thyssen
Królowe
GemmaAgnes z AedirnBlanka z MalleoreZuleyka
Inni członkowie dynastii Trojdenidów i Thyssenidów
GodambaScarabOttoGuidoEdmundBerengariaRamonaAlicjaXymenaMarionEudoxiaGaudemundaHeloizaTankred