Żyrytwa

Z Wiedźmińska Wiki
Wizerunek z Gry Wyobraźni

Żyrytwa - zwana także cinereą, jest drapieżnym, wodnym pluskwiakiem. Ciało żyrytwy ma kolor brunatny i jest spłaszczone. Cinerea posiada dobrze wykształcone, chwytne szczypce, a także rurkę oddechową znajdującą się na końcu odwłoka. Występuje w bagnistych wodach Angrenu.

I było coś, co żyło tylko po to, by zabijać. Z głodu, dla przyjemności, powodowane czyjąś chorobliwą wolą, z innych przyczyn. Mantikora, wyvern, mglak, żagnica, żyrytwa, przeraza, leszy, wampir, ghul, graveir, wilkołak, gigaskorpion, strzyga, zjadarka, kikimora, wipper.

Ostatnie życzenie, str. 121

- Tak, hmm... W księgach znaleźć też można wzmianki o podgatunku Pseudohyphydra, żyjącym w bagnistych wodach Angrenu. Jednak ostatnio uczony Bumbler z Aldersbergu dowiódł, że jest to całkowicie odrębny gatunek z rodziny Mordidae, czyli Zagryźców. Żywi się wyłącznie rybami i małymi płazami. Został nazwany Ichtyouorax Bumbleri.(...)- Stwór, o którym mówicie, to żyrytwa, w Starszej Mowie nosząca nazwę cinerea. A jeśli uczony Bumbler twierdzi, że żywi się wyłącznie rybami, to wnoszę, że nigdy nie kąpał się w jeziorku, w którym żyrytwy bytują.

Krew elfów, str. 167
- Wywalił nam łódkę... - wydyszał Loki. - Przy samym brzegu... Straszny potwór! Walnąłem go wiosłem, ale przegryzł, przegryzł wiosło!

- Kto? Co?
- Geralt! - krzyknęła Braenn. - Geralt, Mona mówi, że to cinerea!

- Żyrytwa! - wrzasnął wiedźmin. - Eskel, leć po mój miecz!

— Coś się kończy, coś się zaczyna (opowiadanie), w zbiorze Coś się kończy, coś się zaczyna, str. 188