Novigrad

Z Wiedźmińska Wiki
Wolne Miasto Novigrad
Ustrój polityczny teokracja
Głowa państwa hierarcha Cyrus Engelkind Hemmelfart
Jednostka monetarna Korona Novigradzka
Język urzędowy Język Wspólny
Mapa (Gra Wyobraźni) Mapa Novigrad.PNG
Herb
nieoficjalny
Nieoficjalny herb Novigradu
Herb Novigradu - propozycja Mboro

Wolne Miasto Novigrad - Aglomeracja. Miasto-Państwo, leży na terenie królestwa Redanii (aczkolwiek niezależne od niego). Jest prawdopodobnie największym miastem świata przedstawionego w powieściach o wiedźminie. Liczy ono około 30 000 mieszkańców, bez przyjezdnych. W Novigradzie bardzo dużą popularnością cieszą się świątynie Wiecznego Ognia, które mają zapewniać bezpieczeństwo miastu i chronić go przed potworami wszelkiej maści. Władzę w Novigradzie sprawuje hierarcha, którym obecnie jest Hemmelfart, drugą najważniejszą osobą po nim jest namiestnik do spraw bezbieczeństwa Chappelle.

Historia[edytuj | edytuj kod]

Wieki temu Novigrad był niewielkim elfim miastem. Gdy pierwsze ludzkie statki przybywały do Delty Pontaru, miasto zostało opuszczone - a wkrótce zasiedlone przez nowych mieszkańców, ludzi. Miasto zostało stolicą założonego przez Sambuka nowego nadbrzeżnego państwa, ciągnącego się od Delty Pontaru po Łukomorze - państwa, które kilka pokoleń później przekształciło się w potężne królestwo Redanii.

Za czasów króla Vestibora Pysznego, miasto zostało podbite przez temerczyków, podczas tak zwanej Wojny Siedmioletniej. Stolicę Redanii przeniesiono do Tretogoru, a Novigrad długo jeszcze pozostał temerskim miastem.

Podczas rządów Radowida III Śmiałego Novigrad, po wielu negocjacjach, został kompromisowo obwołany Wolnym Miastem - dzięki czemu obie strony konfliktu mogły zachować cząstkę honoru.

Wolnym Miastem jest Novigrad do dzisiaj. Choć oficjalnie kolejni królowie Redanii tytułują się jako "królowie Redanii i Novigradu", realnym władcą jest hierarcha, wybierany przez Radę Elektorów.

Ważniejsze budynki i miejsca[edytuj | edytuj kod]

W Novigradzie znajdują się cztery młyny wodne, osiem banków, dziewiętnaście lombardów, trzydzieści pięć oberży, dwanaście zamtuzów oraz dziewiętnaście światyń.

  • zamek hierarchy,
  • bank rodziny Vivaldich,
  • świątynie Wiecznego Ognia,
  • dom aukcyjny braci Borsodych
  • zamtuz Passiflora,
  • manufaktury ciżm i sukna,
  • siedziby banków i korporacji handlowych,
  • port handlowy,

W Grze Wyobraźni:[edytuj | edytuj kod]

Wielka Szpica - największa katedra Wiecznego Ognia na Kontynencie (wizerunek z gry komputerowej "Wiedźmin 3: Dziki Gon")
  • Wielka Szpica - główna świątynia kultu Wiecznego Ognia,
  • Ratusz miejski,
  • Gnomia "Fabryka Wynalazków",

Banki:

  • Bank rodziny Giancardich,
  • bank rodziny Vivaldich,
  • Bank rodziny Zammorto,
  • Bank rodziny Cianfanellich,
  • Redański Bank Pocztowy,
  • Bank Cesarski,
  • Cukiernicza Kasa Pożyczkowa,
  • Gibellini i Syn,

Ważniejsi mieszkańcy[edytuj | edytuj kod]

Dotyczące opisu

Novigrad (...) to stolica świata. Prawie trzydzieści tysięcy mieszkańców,(...) nie licząc przyjezdnych(...). Murowane domy, główne ulice brukowane, morski port, składy, cztery młyny wodne, rzeźnie, tartaki, wielka manufaktura produkująca ciżmy, do tego wszelkie wyobrażalne cechy i rzemiosła. Mennica, osiem banków i dziewiętnaście lombardów. Zamek i kordegarda, że aż dech zapiera. I rozrywki: szafot, szubienica z zapadnią, trzydzieści pięć oberży, teatrum, zwierzyniec, bazar i dwanaście zamtuzów. I świątynie, nie pamiętam ile. Dużo.
Miecz przeznaczenia, str. 122

Dotyczące lokalizacji:

Moja niegdyś ukochana Fil wysoko zadziera głowę, ale królem Redanii wciąż jest Vizimir. Ja wykonuję rozkazy Vizimira, knowania czarodziejów gówno mnie obchodzą. Cirilla wsiądzie na "Spadę" i pożegluje do Novigradu, stamtąd pojedzie do Tretogoru.
Czas pogardy, str. 167

Dane z gry Wiedźmin: Gra wyobraźni[edytuj | edytuj kod]

  • Wszystkie informacje dotyczące Novigradu (+ mapa) znajdują się w drugim numerze magazynu Biały Wilk: Tajemnice Novigradu.

Ciekawostki[edytuj | edytuj kod]

  • Novigrad może być metaforą Wolnego Miasta Gdańsk.
  • Może być też nawiązaniem Watykanu, z uwagi na autorytet hierarchy Novigradu, podobny do papieży.
  • Nazwa Novigrad i jego wielkość może być aluzją do Nowogrodu Wielkiego który był swego czasu prężnie się rozwijającym miastem handlowym.
  • Novigrad to także miasto w Chorwacji leżące na półwyspie Istria.
  • Novigrad pojawi się w grze Wiedźmin 3: Dziki Gon.